Minns sommaren som gick..och ser fram emot den som kommer.

7 kast och 10,2 kilo - Ibland stämmer det!
Nu är det inte så långt kvar tills det vänder och vi går mot ljusare tider igen.
Pratade med en god vän idag och han berättade att han lyckast få sig en fin
öring ute vid vår kust i år, och då slog det mig att snart är vi där igen,
vid våra favoritvatten.

Redan nu, mitt i den kalla mörka årstiden så går jag in i mitt fiskerum i
radhuset i Valbo och både känner och kíkar på mina rullar och spön.
I bland sluter jag ögonen och är plötsligt tillbaks vid den brusande älven
en varm sommardag, kast efter kast låter jag flugan söka av den steniga botten.

Och rätt vad det är känns det där sköna darret i spöt när en lax har tagit min fluga,
fisken går till väders och jag får lägga rejäl press på fisken för att den inte ska
rusa alltför lång nedför älven. Och sedan den där magkänslan av hur oviss
utgången av fighten kommer att bli, kommer jag få se fisken fler gånger än i
krokningsögonblicket lite tidigare, och frågan om jag klarar av att landa den
stadiga fisken ekar i mitt huvud. Pulsen stegras, och ena benet skakar lätt
i en släng av laxfrossa. Just då hör jag någon ropa!


- Maten är klar!
Sambon har väckt mig ur dagdrömmandet och jag ställer ner spöt.
Jag fick inte se någon fisk idag men vi hoppas på ett bättre laxår nästa säsong.
Må väl i vintermörkret!

Tony

Kommentarer