Slutsummering 2010 - Och en önskan om ett gott nytt år!

Ett gott nytt år till er alla

Fiskevänner, det drar ihop sig för ännu ett årsskifte
och vi kan allihop se fram emot ljusare tider, mindre
snö och is och ett positivt nytt fiskeår som ligger
framför oss. Året som gått har varit bra på många sätt,
men också oroande med tanke på den utveckling som
skett med laxen i våra älvar. Efter ett relativt gott år
2009 så stod många av oss tidigt på älvkanterna i år
och trodde att vi skulle få vara med om ännu ett bra
år med stora steg av stigande lax.


Men ack vad vi bedrog oss, själv påbörjade jag laxfisket i Älvkarleby redan runt den
15 maj och först onsdagen den 23:e juni 2010 fick jag utdelning för mitt slit.
En finfin blanklax på 10,7 kilo landade jag nere vid Körsbärsudden, vid en vattenföring
på hela 800 kubik! Och lika härligt som att ta årets första lax efter ca. 115 timmars
nötande var det att få raka av laxskägget som vid den här tiden kliade mer än önskvärt.

Enligt tidningen Fiskejournalen så landades det 70 laxar i Älvkarleby i juni månad,
det att jämföra med 463 laxar under juni 2009. Totalt sett landades det 450 laxar
i år medan fjolårets siffra var 704 stycken. Så något har hänt. Om detta har det
spekulerats en hel del, men det tänker jag lämna därhän. Kan helt kort konstatera
att något har hänt och vi får hoppas att trenden vänder redan under 2011.

Något annat jag uppmärksammat under det år som gått är att allt fler sportfiskare
ställer upp och gör vad de kan för att vi ska kunna ha ett hållbart fiske även i framtiden.
Catch and release börjar bli accepterat även om det varit svårt för många att ta till sig
detta.
                Ta bara upp den fisk du tänker äta upp
                Fundera även över catch and release på de större exemplaren.
                Och fisk runt minimimåttet, behöver du verkligen den?
                När du börjar fundera på att ta fram måttbandet vid fångst för
                 att se om den håller måttet, så sätt tillbaks fisken istället!

Många bäckar små som det heter(vi sportfiskare)och i samarbete med
exempelvis Sportfiskarna, Älvräddarna mfl. så kan vi göra skillnad för vårt
framtida sportfiske.

För mig kommer det nya året att innebära en stor omställning då jag och
min sambo väntar vårt första barn. Och tanken är att en ny liten sportfiskare
ska se dagens ljus under mars månad. Givetvis kommer jag att dyka upp vid älven
och vattnen i vårt län även nästa år men några 115 timmar under maj-juni lär det
bli svårt att hinna med.

Skribenter och fotograferande sportfiskare sökes.
Nåväl till saken! Inför 2011 behöver jag er hjälp mer än någonsin för
att hålla liv i gavleöring, bilder, rapporter, mm.  Så hoppas på många
bidrag från er alla oavsett art, fiskemetod. Och om man inte vill röja
sina ”smultronställen” så går det bra också. Den nya tekniken är
underbar.

Så med dessa slutord önskar jag er alla ett riktigt gott nytt år!

Tony

Kommentarer

  1. Jag önskar också ett gott nytt fiskeår med fiskvägar förbi Strömdalens och Tolvfors kraftverk.

    Lars

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Om du vill bidra med en kommentar, var vänlig signera med ditt namn: