Max Eriksson en av mina elever har seglat över Atlanten, fisk fick de också!

En guldmakrill på 8 kg

































Max berättar - Som mitt slutprojekt hade jag bestämt mig för att hänga med min pappas kompis\"jussi\" och pappa Jarmo för att korsa Atlanten. Vi startade från Arguineguin i södra delen av Gran Canaria och 8 dygn senare anlände vi till Mindelo i Kap Verde. Där tog vi ett litet stopp på några dagar. Efter pausen gick vi ut från Mindelo och med 2-3 veckor atlantsegling framför oss la vi kursen mot karibien. Efter 16 dygn ankrade vi upp i Carlisle Bay på ön Barbados! Vi har gått igenom stiltjebälten, squalls (mörka moln som kan komma plötsligt och innehåller vindbyar upp till 20 m/s och REGN!), vi hade vågor upp till 5-6 meter och oväder i dagar. Men det hör ju till. Kapten Jussi har byggt båten i 27 år på Alderholmen i Gävle!

Kommentarer