Min premiärtur till älven, en solig historia med många napp!

En liten en som nappat på Gruff!
Hämtade upp Calle i Bomhus strax före 08:00 den här soliga mars morgonen! Älvkarleby stod på agendan och Calle var taggad till tusen, idag skulle han ta sin första havsöring i älven. Han har lagt ett antal timmar bakom sig men bara lyckats felkroka riktigt fina öringar, men i dag skulle det ske.


I dag var det mindre med bilar när vi kom fram till fiskekontoret, vi hade siktet inställt på Korallen och när vi såg att den nedre delen var folktom så beslöt vi oss för att gå ner dit.






Och väl där så bestämde jag mig för att börja
med drag, plockade upp ett vitt/silver färgat Gruff medium och skruvade på det i änden av
linan. Tre kast senare satt första öringen på, en fisk runt 45 cm, vilken start på morgonen.
En kvart senare så satt nästa på, denna var större men den lossnade när jag kravlande försökte
få upp den på den höga iskanten. Kul öppning på dagen i alla fall, yterliggare 4 fisk nappade sedan på mina grejor under dagen, en till runt måttet återutsattes. Gruff havsöringsdrag var det som attraherade de köldstela öringarna bäst, 4 napp på dessa och två hugg på en helröd tub med röd flash. Blir lika fascinerad varje gång en mindre öring smäller på, att de har sån kraft.
En mindre öring kämpar för att komma loss



Fightas hårt gör de, våra prickiga vänner!




 På väg mot land 





Sedan kom Lasse Sundström ner och fiskade tillsammans med oss, en godkänd öring blev det för Lasse samt en tappad.


En stund senare ropade Molle till oss från andra sidan och pekade uppströms, och jag kikade upp mot hängbron och minsann stod inte Calle där med spöböj, härligt! Sprang upp till honom för att assistera,  la mig på knä vid iskanten för att om möjligt taila öringen åt honom, höll faktiskt på att bli blöt men lyckades till slut få tag i stjärtspolen på fisken och få upp den på land. (Se bilderna nedan)


Tony balanserar med ett fast grepp om öringens spole

Vilken posé men Calles första havsöring är landad

Så där ja, uppe på benen!




Lika glada båda två!

Grattis till första öringen Calle, vikt 2,1 kg!

Kommentarer