Tisdagen den 28 juni - | Dagen då laxskägget rakades av! Vikt 11,2 kg!

For ner till ett stekande hett Älvkarleby, och hade bestämt mig för att köra
på Korallen den här kvällen tilsammans med PG. Kvicksilvret måste legat på
minst 40 + i solen och det nästan dallrade i luften när vi styrde våra steg över hängbron.
Vid Korallspetsen fiskade redan ett antal gubbar så vi bestämde oss för att testa
gubbhyllan som var tom för en gång skull. Som de flesta vet är jag en s.k fastagubbe
och fiskar helst där, har även tagit en del lax nere på Körsbär men på Korallen har jag
aldrig lyckats landa nån firre förutom nån felkrokad vid de få tillfällen jag fiskat där.

Vattenföringen låg strax över 400 kubik när vi började fisket men dessvärre rådde jojovatten
och framåt kvällen så låg den nog runt 370 k. PG var den första som hade fiskekontakt på
gubbhyllan, verkade vara en stadig bit som begav sig uppströms efter det hugget.
Men dessvärre så gick den efter en stunds drillande. Nästa gång PG!!!!

Per Carlsson som fiskade en bit ovanför oss krokade och landade en fin lax på en 6-7 kilo
men dessvärre satt den fel så efter konstgjord andning så simmade den i väg!
Värmen på Korallen var i det närmaste outhärdlig och 1,5 liters vattenflaskan
var snart tömd på sitt ljumna innehåll. Men vi fortsatte fiska, ett trevligt gäng att
surra med gör att tiden löper på när fisket är trögt!







Foto: Fredrik Ekström
Och när klockan närmade sig 22 så kastar jag ut min fluga över det bruna vattnet, flugan hinner inte förflytta sig lång bit föränn jag känner att det är nåt på flugan.
Tvekar en stund men säger sedan,,,fan det är fisk på och mycket riktigt har en
lax tagit min fluga. Efter ett par sköna repor ut och in kan så PG håva laxen
åt mig. 11,2 kilo lax - en riktig grönrygg!


Känslan är obeskrivlig, bara de inbitna förstår detta.
Och jag inser i och med detta att nu får jag ta bort årets laxskägg ,
med andra ord fram med rakapparaten när jag kommer hem.


Den har ju varit oanvänd sedan den 15 maj tom nu så min kära sambo
låter riktigt glad när jag ringer hem och berättar!












På vägen hem får jag ett mms från en glad Jalle,,som tagit
sin fjärde lax för året,
grymt mannen! Vikten 6,4 kilo.
Fångstplats pumpgropen!







Nu ska jag sova gott,,,till vi ses igen skitfiske!

Kommentarer

  1. Grattis till årets första och en riktigt fin, Har faktiskt följt den här bloggen sen i april eller dyl nu! Själv börjar jag laxfisket i Indalsälven med ett kort pass för att känna av läget Idag :)

    Men det lär väl vara ytteligare några veckor innan det börjar komma ordentligt med fisk här tyvärr

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Om du vill bidra med en kommentar, var vänlig signera med ditt namn: