Älvkarleby | Bra vatten idag, PG tog sin första lax över 10 kg! Grattis!

Fasta fisket


Jag, PG, Ampa och Molle fiskade nere vid det som tidigare år varit vårt andra
hem nämligen fasta fisket, vattenföringen var perfekt där idag skulle jag vilja
påstå, det pendlade mellan 300 -385 kubik under i stort sett hela kvällen.


Ampa var först!


En del vak såg vi, från mindre öring/lax  men fisket var trögt!
Ampa var den som först var i fisk, men det gungade bara skönt i ca. 5 sekunder innan
fisken tackade för sig. Men det ingav ett visst hopp trots allt. När mörkret började lägga sig
över älven så var det PG som fick ropa "fisk" något som det varit klent med vid fasta fisket
detta laxår. Efter en stunds drillande i mörkret så ramlade laxen i håvnätet och
fisken vägde 10,60 kg och äntligen är du över 10 kg gränsen mannen!
Sedan kan jag kort och gott bara summera att inget mer hände denna
sensommarkväll i mitten av augusti.


Höstkänsla


Det känns att hösten så sakteliga börjar närma sig, mörkret kommer fort, råheten i luften gör
att man nu börjar inse att "sommaren är kort" som Ledin sjunger.  Men vi har ett förhoppningsvis
fint havsöringsfiske att se fram emot nu i höst, och det är inte fy skam!
Men att vara vid älven är så mycket mer än att "bara" fånga fisk,
jag tänkte faktiskt på det idag just att mycket av vår tid vid "diket"
är en social samlingsplats av rang. Man saknar sina fiskepolare under
den mörka vintern, ja det gör i alla fall jag även om många av oss
även ger oss ut på isarna för vinterfiske!
Oj vad "djup" jag blev, gonatt fiskevänner!








Kommentarer