Bergeforsen | Bergeforsen levererar!

 Lördagen den 13 augusti- ett minnesvärt datum!

Jag och Loben hade sedan ett par veckor bokat detta pass på zon 1 i B-forsen
och ju närmare helgen vi kom desto säkrare var jag på att det skulle kunna bli
fisk på land baserat på den vattenföring som rådde i slutet av veckan och då
troligen skulle smitta av sig på helg körningen. Min förhoppning om bra vatten
redan från starten på dagkortet uteblev och vi tog det lugnt 07.30 när passet
började och satt då istället hemma i mitt kök, sörplade kaffe och smed planer
inför dagens fiske som enligt Eon skulle börja kl 09.00 med lite bättre vatten
för att vid 11.15 vara på topp för dagen med 570m3.



Vi startade fisket strax före kl 09.00 och jag såg redan innan första kastet att
det var fisk och visade sig på bitstället tre stuts senare på första kastet satt
en fisk mellan 12-14kg som snöpligt nog lossnade just utanför håven till min och
Lobens förtret. Detta gjorde dock inte så speciellt mycket då jag redan nästa
kast krokade nått liknande men även den försvann utan att ens blivit synad.
Lobens tur att fiska på bitstället resulterade i att han på 2a kastet landade en
fining på 12.9kg.


Dagen fortsatte med stigande vatten och det var inte fisk på bitstället hela tiden
utan jag bytte till flugspö och hade efter bara ett par kast ett ordentligt hugg
och blev verkligen förvånad när det svarade emot när jag reste spöt.
Efter en lång och stundtals nervös fight så låg det en lax på 10.4kg i håven
och jag kunde konstatera att jag satt nytt pb på lax på flugspö med ett helt hekto! 





Vattnet stabiliserade sig efter lunch på 470m3 och fisken var tillbaka på bitstället och Loben show startade! Kl 13.00 hade han landat 5 laxar och alltså fiskat fullt. jag stod kvar på en landad men massor av tappad fisk så vi satte oss ner och tog en snabb lunch och jag fick ett par råd av den gode junioren som resulterade i att jag bara var en fisk i från full pott kl 17.59 när jag skulle sluta fisket men Loben sa du hinner ett kast till för min klocka är inte riktigt sex sa han och jag la ut ett sista kast och då drog den i en riktig tunggungare! En rejäl fight och en uppoffrande håvning av Niklas Brant gjorde att jag stolt kunde väga in en lax på hela 17280g vilket är pb på spinnfluga.
En magisk dag i Bergeforsen var till ända.


/Fredrik Samuelsson




11,8 Kg

12,9 kg

17,280 kg



11 kg







Kommentarer