Gaula | En härlig fiskeresa från sommaren som gick - Andreas Bergman berättar!

































Jag kan rapportera om ett fiske från Gaula v32 där jag landade
6st laxar de 2 största vägde 9,8 och 9,0 samtliga återutsattes.
Den största laxen tog flugan ovanför en kraftig fors och tömde
HELA rullen på backing, jag lyckades springa efter laxenmed hela
backingen ute vilket resulterade i minst tre vurpor och en avbruten
spötopp.


Efter ca 150m fick jag stopp på laxen och lyckades greppa den i ett
bakvatten, när jag måttat laxen mot spöt och fumlade efter kameran
så sprattlade den till och hamnade i vattnet. Flugan som fortfarande
satt fast i mungipan resulterade i att linan small av då den låg runt en
sten, vann jag eller laxen….;) detta skedde i mörker.



Dagen efter landade jag först en 9 kilos innan en betydligt mer argsint
lax tog flugan och gav sig iväg mot nästa fors, denna gång var jag inte
beredd att ta språngmarchen så jag bromsade för allt vad jag trodde var
möjligt men linan gick naturligtvis av till sist, kanske skulle jag tagit kampen
jag hade gärna sett hur stor fisken var.


Resans finaste fisk fick min fiskekompis Patrik, laxen var helt nystigen och
vägde 5,4kg. Jag kände mig rätt nöjd och mätt på laxfiske för en stund när
vi satte oss i bilen för att resa hem, men när vi åkt ett par mil hade den känslan
gått över jag längtade redan tillbaka. 


Med vänlig hälsning Andreas BergmanValbo




Stort tack för en härlig historia och sköna bilder!
/Tony

Kommentarer