Älvkarleby | Mycket vatten och trögt fiske - men Pelle visade hur man ska göra!


Nicke Mattssons giftiga flugor
Då jag hade "lånat ut" min lilla Nisse till min dotter och ex-sambo så begav jag mig till älven för att se om några öringa var på G denna blåsiga tisdag! Det gick rejält med vatten och en gissning var att flödet låg en bra bit över 400 kubik under hela eftermiddagen/kvällen, med andra ord riktig "laxvattenföring" men i dag var det öringjakt på agendan. Jag började att fiska ner vid fasta fisket, men utan resultat! Pelle från Stor Vreta kom ner till fasta från Årvara och han hade fått sig en öring där på 2,1 kg där i första kastet på en röd fluga!



Pelle och jag gick över till Notören att testa stäckan ovanför rabben, kallad Sand. Jag testade med lysstav men utan resultat, Pelle hade fisk på en stund men den klev av! 







































Efter ca. en timmes fiske ute på Notören så gick vi tillbaks till fasta. Senare var vi rätt många på plats, PG, Mellberg, Mattsson, Calle Björk med flugspö men vi hade dåligt med fiskekontakter vid fasta. Jag hade ett rejält hugg under kvällen, tre sköna knyckar i spöt innan fisken valde att tacka för sig!  PG hade också fiskekontakt nere i pumpen, men ingen som ville följa med upp!
En mindre fisk kom upp vid fasta under eftermiddagen ca. 1,5 kg men sedan blev det inte mer action vid fasta!


Den här kompisen dök också upp vid älven!






















































Men Pelle gjorde ännu en tur upp i kanalen, där hade han hängt på en vobbler och då
hade en fin fisk på 2,9 kilo huggit! Grattis mannen! Nu blir det lite flugbindning, och så
får vi hoppas att vattentempen fortsätter neråt samt att det kommer lite större steg
av öring!



Kommentarer