Fiskepolitik | Katastrof om detta förslag går igenom och varför är det så tyst om det?



Källa: Söderhamnskuriren

När jag första gången fick höra om detta förslag som nu ligger hos EU så
uppfattade jag det som nåt positivt. Jag trodde att Kraftverksbolagen skulle
öppna upp vandringsvägar för fisken vid våra större älvar och på så sätt skulle
den vilda laxen gynnas, i motprestation så skulle en s.k utfasning av laxutsättningar
ske under sju år för att med med andra ord på sikt sluta med odlad lax.

Men jag har ikväll fått klart för mig att man från regering och EU i och med
detta förslag kan tänka sig mer eller mindre offra "de redan förstörda"
kraftverksälvarna som Ljusne och Älvkarleby m.fl. Låta dem vara
enbart "elproducerande" älvar. Om detta går igenom så satsas allt
krut på de norrländska älvarna och fisket vid tidigare nämnda älvar dör
ut mer eller mindre.


Den s.k utfasningen av fiskeutsättningar kommer inte enbart beröra
utsättning av lax utan även havsöring. I det samtal vi hade i kväll så
kunde Hans Gullberg från Länsstyrelsen i Gävle bekräfta att detta
stämmer och då undrar jag varför det är så tyst? Förstår folken vidden
av detta om det vinner laga kraft? Fundera på detta och sprid ordet vidare!
Vad kan vi göra?

Tony
 

Kommentarer

  1. Jag tror att det är en feltolkning. Vi KAN INTE undandra oss vattendirektivets krav, dvs. vandringshinder ska i allra möjligaste mån åtgärdas. Se vårt yttrande på Älvräddarnas FB-sida.
    Christer

    SvaraRadera
  2. Jo, jag tror och hoppas att det är så Christer men det här scenariot målade Hans Gullberg som jobbar med Vattenfrågor på Länsstyrelsen i Gävle upp. Hoppas verkligen att det är så!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Om du vill bidra med en kommentar, var vänlig signera med ditt namn: