Krönika| En annorlunda säsong går mot sitt slut.

Fiskesäsongen lider sakta mot sitt
slut, en säsong som varit annorlunda
på många sätt. För mig startade årets
fiske i slutet av mars, då
gällde det havsöringsfisket i Älvkarleby.


En fin vår efter en tuff vinter gav ett
riktigt bra fiske, flera fiskar runt 2,5 -3 kilo
och flera runt 2 – kilosstrecket. Glädjande
var att medelvikten var bra under hela
våren i älven och låg över två kilo
och lite till under i stort sett hela perioden.




Laxfisket var trögt, i alla fall för mig.
Min kompis Simon Hansen tog hem det nyinstiftade priset
"Majlaxen" - grattis till det! Att han sedan skänkte förstapriset(en fin Ambassadeur
Salmon Special) till en annan av älvens profiler - Niklas Mattsson gör inte
hans bedrift mindre.


Min första lax fick jag först i slutet av juni ute på Korallen och den vägde 11,2 kilo
och var en riktigt fin lax som inte varit många dagar i älven om ens det.

Sedan gjordes många tappra försök att få laxen att nappa, men utan något resultat.
Jag tror inte jag var ensam om detta, och de större stegen av fisk uteblev även om
älven var en av Sveriges bättre laxvatten detta år.  Fick ett par laxar till innan laxfisket
var över. Min säsong kröntes dock med en fin öring den 3 juli – en
knallblank silverfärgad havsöring på 84 cm och prick 7 kilo. Min drömfisk alla kategorier.


När det sista laxfisket ebbat ut i slutet av augusti så såg i alla fall jag fram
emot en riktigt bra höst efter havsöring, men även där blev man snuvad .
Högt och hårt vatten under stora delar av hösten bäddade väl inte för
optimalt öringfiske och få var dagarna med ett större antal fångade
fiskar i älven. I början av september drog jag en fin öring på 4,5 kilo
vid fasta och den får avsluta mitt år vid älven. Värt att notera att det
i år kommit upp flera fina öringar ur älven och då räknar jag fisk från
fem kilo och uppåt. Den tid som nu är kvar av året kommer att läggas
vid Gavleån både efter gös och öring, en del isfiske kommer det också a
tt bli men med en liten 8 månaders Nisse hemmavid så blir det svårare
och svårare att hitta tid! Men fiska måste man!


Kommentarer