Krönika | Gävle - inte bara Brynäs, Gevalia och Läkerol!

Det finns en fantastisk ådra av liv som löper genom centrala Gävle och
det jag talar om då är naturligtvis Gavleån. Ett vattendrag som gett mig många
glada minnen efter en egentligen ganska kort tids nyttjande för egen del.
Jag började fiska seriöst i ån först år 2008. För mig var Gavleån till en början ett
smutsvatten, ett ställe där man på sin höjd kunde få någon skaplig abborre men
har under de här åren som gått sedan jag tog min första gös insett att den är
"Så mycket bättre"(och vilken gös sen, vägde 5,5 kg och 84 cm – dessvärre ”bonkade”
jag den – okunnig som jag var då)


Efter detta har jag varit mer eller mindre aktiv vid ån, och som alla som läser här säkert vet så låg kustfisket efter havsöring mig varmt om hjärtat och många timmar har lagts utmed kusten och på senare år är det jakten på älvens konung laxen som slagit klorna i mig.

Men vi som bor runt Gävle med omnejd är riktigt privilegierade att ha ett vatten som rymmer så många arter, vitfisk, lax – och havsöring samt gädda, abborre och den dominerande arten (i de nedre regionerna av ån åtminstone)gösen!

En fisk som ibland kan vara riktigt svår att komma till tals med, men som andra gånger nappar så det står härliga till. Men vi måste se till att vårda vårt vatten som vårt eget barn, ett för hårt uttag av gösen gynnar inte sportfisket eller gösens framtid i ån. Men under de år som jag nu fiskat i ån tycker jag mig se att de som sportfiskar där faktiskt börjar värna åns innevånare och gör att vi även i framtiden kan ha ett fint fiske i stadskärnan. Så nog har vi Gävlebor det förspännt, med ett riktigt bra fiskevatten utanför vår ytterdörr! I morron kväll ska vi göra en ny tur och se om ”Gösta” vill vara med och leka!
Ha en trevlig kväll / Tony

Kommentarer