Pimpel/ angling | Dåligt flyt

Nu tror jag att de flesta vinterfiskare i vårt långa land är igång på allvar.
Pimpelrödingar och fina ismetsgäddor syns på bild överallt. Det låter hemskt
att säga men det är så frustrerande att jag aldrig får det där hugget som
resulterar i ett riktigt as till fisk. Avundsjuka? Ja, det kan jag lova. Jag är
grymt avundsjuk på alla som fått drilla en riktigt stor gädda men samtidigt
blir jag lyrisk då mina vänner messar bilder på dem t ex som nyss, då fick
jag en bild på Mickes gädda från idag på 9 kg. Grattis!

I helgen som var åkte vi skoter och hade det bra i fjälls men lördagens
rödingsfiske var det jag mest längtade till. Det var jätte trögt och bara
en liten röding hade kommit upp på isen av en kille som var där.
Peter och Jenny som vi var där med hade tröttnat och vela åka hem,
det vela inte jag och Håkan. De tog skotrarna tillbaka och skulle hämta
oss sen med bilen istället.

Då det började skymma var vi ensam kvar på isen och Håkan fick först
en fin röding nära kilot följt av flera hugg. Han höll på ett tag och bommade
flera men fick totalt upp fyra stycken. Jag borrade ett hål en bit ifrån honom,
fick en pinne. Slet av hela skiten i ren frustration eftersom Peter hade kommit
med bilen och vi ändå var tvungen att åka, suck! Dagen efter var jag och Micke
ute här hemma och pimplade Lake. Trögt i allmänhet men strax innan vi skulle
bryta såg jag en jättelake ovanför pirken, jag vart nästan lite rädd. Jag hade
den då på botten och höjde försiktigt och såg hur blinken drog iväg åt sidan.
Motryck, laken svarar och tro på fan att hela spöt går av, suck och pust!

 Med en ny dag och nya tag var jag Hans-Erik och Celie ute och anglade idag.
Totalt 14 fällningar och 7 landade gäddor och Celie, som aldrig fått en fisk på
angling förr tog sin första och därmed dagens största gädda på 3,2 kg.
Bara att gratulera. Vid ett tiden åkte dom hemåt och jag satt kvar själv i en
timme till, utan resultat men en kanondag har det vart.

Kommentarer