Krönika | Fiskesug.nu - nu går vi mot ljusare tider!

Jag tycker att det är riktigt skönt att julstök och nyårsfirande nu är lagt till handlingarna,
nu ligger en ny fiskesäsong framför oss som för många av oss ännu är ett helt oskrivet blad.
Det är en riktigt skön känsla, faktiskt. Man har inte en susning vilka duster
man kommer att få vara med om under det nya året, är det i år personbästa
på laxen ska slås, eller kommer man att få fighta en större öring, kanske
kommer det här att bli året när man putsar sitt pb. på gösen. Hur som
helst så är vi nu på väg mot rätt årstid fiskevänner, även om januari och
februari kan vara två rätt “sega” månader, men när de första takdroppen
infinner sig i slutet av februari eller början på mars så vet vi att snart är
allt igång igen! Dagarna blir ljusare, eftermiddagarna blir längre och helt
plötsligt står man vid den porlande älven eller den vindpinade kusten och
väntar på de första kontakterna med de prickiga fiskarna.



Här i Gävle har det i princip regnat hela dagen och termometern har legat på ett par tre plus grader, detta har säkert sett till att ån i vår vackra stad är isfri igen.


Tisdag kväll ska jag försöka ta mig ner ett par timmar för att jaga lite “Gävle-Gösta”. med vertikalspöt! Fiskesuget är just nu värre än vanligt, ni vet när man plockar fram gamla fisketidningar och läser från pärm till pärm trots att man tummat dem så många gånger, eller hittar någon fiskerulle att sätta i dvd:n bara för att drömma sig bort för en stund. När man sen får härliga pimpelrapporter från fiskekompisar
som är ute så blir ju inte suget mindre. Calles fina 2,5 kg röding som togs idag är en sådan rapport, som får det att suga till i magen och man vill bara grabba tag i ryggan med fiskeutrustning och ge sig iväg. Kommande torsdag blir det fiske från morgon till sen eftermiddag, vad jag ska “jaga” är ännu inte spikat men fiske blir det!
Ha en bra kväll, nu ska jag fortsätta att rädda filer från min jobbdator
,
eller se om jag kan få min lilla fiskekompis Nisse att somna

/Tony

Kommentarer