Angel | |Laddad!

Allt var packat igår, termosar framställda och till och med kläderna låg i en hög med
lager ett överst. Laddad! Vi hade bestämt oss för att skita i våra vanliga ställen och
pröva ett annat som vi pratat om tidigare att pröva. Denna sjö har landat mycket grov
gädda genom åren men idag har ryktet falnat och det fiskas inte alls särskilt mycket där.
Vi klev upp redan klockan fem och var på is strax innan sju. 8.20 kom första fällningen,
Håkan var först vid donet som gick något sakta varv för att sedan stanna helt.
Några minuter gick och till slut chansade han och landade en relativt smal gädda
med ett stort huvud på 5,4 kg. Jag sprang på tre fällningar men bommade varje.
Kände hur självförtroendet rann ur mig. På eftermiddagen hade Håkan lyckas landa
några till, största på 2,5 och det verkade rätt trögt.



Håkan ställde sig upp och kollade på donen åt höger, i samma stund ser jag hur
det doppar på ett don åt vänster. Som den snälla flickvän jag är så puttar jag bort
honom i ren reflex och springer. Rullen bara går då jag kommer fram. 6 kg stannar
vågen på. Nästa fällning är Håkans och han landar en snipa. Vi ser hur en fjäder
doppar och på något vis måste öglan ha dragits åt men släpper precis då jag kommer
fram. Det fullkomligt sprutar ut lina och hjärtat hoppar upp i halsgropen. Efter ett tag
lyckas jag konstatera att jag tagit dagens två största av våra sex gäddor. Av dessa
var alltså hälften över 5 kg, det tycker jag är riktigt bra.



Allt är packat, termosar framställda och kläderna i en hög, färdiga att jäktas på för att slänga sig i bilen imorgon för ytterligare en dag, denna gång i en sjö bredvid dagens. Om det nu är möjligt så är jag ännu mera laddad inför imorgon.


Till veckan skall jag åka och fiska med en riktigt grym person som har många fina gäddor och gösar på sin meritlista. Jag låter det vara en hemlighet så länge med vem, men det ska bli otroligt spännande.

Kommentarer