Pimpel | En mysig dag vid klubbsjön!

Jag och fiskekompisen Ampa kom fram till den lilla sjön runt halv nio
den här torsdagsmorgonen. Ett par minusgrader och en sol som skymtade
över träden tände vissa förhoppningar om en fin dag på isen.
Men om vädret såg ut att bli fint så var fisket desto segare till en början.
Jag testade ett rödingblänke med blinkstav och röd-vita
maggot på kroken men utan
framgång under morgontimmarna.




Jag gjorde till slut som jag brukar, riggade ett ismete och
påbörjade en förflyttning. Medan jag gjorde det så satte jag
fast spöt i ryggsäcken som fick stå kvar vid det gamla hålet,
tog isborren och gick i väg för att göra ett nytt hål, på väg
tillbaks så ser jag att flötet är borta och med ett par raska
steg så kan jag dra upp en matfirre på isen, kul nu vänder
det tänkte både Ampa och jag.


Men fisket fortsatte att vara trögt, men vädret var riktigt
fint mot oss som befann oss ute på isen. Solen värmde skönt
i ansiktet, och man fick en känsla av att befinna sig framme i
mars och inte i början av januari. Jonas, en annan fiskepolare
anslöt också. Den mannen är ett riktigt "pro"när det gäller
vinterfiske (ja annat fiske med för den delen) Tror inte det
tog 10 minuter så hade han lurat upp en båge över iskanten.



I och med detta så sökte vi oss närmare hans "spot" på isen
och där hade även Ampa och jag några stötar. Men det krävdes
nog ett visst handlag för att lura de försiktiga bågarna till
hugg denna dag. Jonas fortsatte att ha kontakter med jämna
mellanrum, Ampa hade en firre på som släppte vid iskanten.
Jonas drog på en riktigt fin firre, och jag tänkte att nu kommer
det upp en fin fisk men trots en mästerlig drill av fisken så vill
det sig inte hela vägen. 


När klockan var runt 13:00 ca. så slog vädret om, och en
kall nordan drog över isen och ett lättare snöfall startade.
Och med detta väderomslag så dog fisket mer eller mindre
ut i den lilla viken vi satt i eller i hela sjön för den delen. 
Jag bestämde mig för att fiska mig tillbaks samma väg som
vi kommit, och lyckades knipa en hyfsad båge till innan vi
beslöt oss för att åka hem strax före 15:00. En fin dag var till ända! /Tony

Kommentarer