Pimpel | Minus 28 och tunga bågar!

Lördagens premiär på Skålsjön bjöd som brukligt kallt väder och tunga gung.

Dagen började med att gänget samlades vid sjön 06.45 fiskat för dagen började 07.30 Vi var ett 10 man stort gäng som skulle fiska tillsammans denna lördag. Det var som vanligt där uppe i skogen riktigt kallt som brukligt, minus 24 när vi anlände.

Vi tog vår fiske plats på sjön ett mindre sund mellan en ö och land, tände kaminen och hade det gott. 07.30 gick start skottet och ner med grejerna, platsen vi valt är bara ca metern djupt och brukar hålla mycket fisk vilket vi vet efter många års rutin av sjön.

Det verkade direkt stendött under isen!! Inget som hände, inte ett pill på en bra stund vilket är ovanligt. Men ju mer solen började göra sig till känna och morgon ljuset blev bättre ju mer hopp om liv under isen hade vi.Första känningen i gänget hade jag, och en stund senare drog det i hårt. men efter en kort fajt klev den av.


Sen började det hugga för alla i gänget och det kom upp rätt bra med fisk, dock inga stora utan mest fisk på 6-8hg. Inte för än Ola hade sin 7e på så satt där en bättre fisk. Efter en del bök och stök och med hjälp av Victors huggkrok kunde dom landa en kanon båge på fina 2,9kg.



När solen vara nära nog uppe sjönk tempen ner till minus 28 grader och det blev svårt att koncentrera sig på fisket och kaminens varma sken lockade mer än fisket en tid.
Vi fick helt enkelt fiska en stund, värma sig en stund, det kom dock upp lite fisk då och då.

När klockan närmade sig 11 bestämde jag mig för att gå ut på mitt absoluta favoritställe på sjön.
Det satt 3 killar en liten bit i från där jag brukar vilja vara så jag gick och hörde mig för hur det hade gått för dem.





Fisket för dessa killar hade vart segt och små tråkigt i kylan. Frågade om det var okej att ja satt mig där jag tänkt och det var helt okej.



Gjorde mig ett hål där jag vet att det alltid står fisk, ner med grejerna och 3 sekunder senare satt första där! Efter en rolig drill kunde ja landa dagens första fisk för egen del en fin båge på 1.3-1,4. På med nytt bete ner med grejerna 10 sekunder senare satt nästa där.
Fick 3 snabba direkt och det kändes nästan lite taskigt mot killarna som suttit där hela morgon.

Killarna i sundet hade ju så klart sett vad ja pysslade med därute på sjön och dom kom en efter en ut till mig i solen som nu värmde riktigt skönt.

Satt och pratade med Micke när det sjöng till ordentligt och ja kände att detta var ingen kilos båge!
Det kändes direkt att detta var en bättre fisk med riktigt tunga gung, hade den till hållet massor med gånger men den bara vände ner i djupet igen. Höll nog på med fisken 10-15 minuter innan den gav sig och kunde ledas in i hållet. En riktigt fin vinter båge på prick 3kilo.




Sen var det Mickes tur att känna tyngden av stor båge, denna fisk kom också upp och visade sig vara en super fin så kallad "gammelbåge" som gått i sjön en längre tid, riktigt härligt mörk teckning och bra kondis, vikt 2.1kg på den.

Efter en stund var vi nästan hela gänget samlat igen och det var Leifs tur att få på en stor sak, tyvärr drog denna av linan för Leif. Vi kunde konstatera att det gick mycket fisk på platsen och av grövre modell än inne i sundet.

Leif fick lite senare en fin fisk på 1.8kg som lite plåster på såret för den missade. Sen var det Mickes tur igen att få på en större fisk och efter mycket om och men kunde han med min huggkroks hjälp landa dagens andra på 2.1kg en riktigt fin båge det med. Vi avslutade en super dag vid 15 tiden och konstaterar att Skålsjön på Färila fvo levererar stora bågar som brukligt!
Ett filmklipp från det kyliga pimpelfisket finns här ->>
Tight lines!!/Stefan

Kommentarer