Ismete/Pimpel | Mitt i vintern fiske

Nu klagar jag igen på att fisket är så dåligt. Med klagomålen kommer även teorierna.
Okej jag kanske är helt värdelös på vinterfiske som aldrig får den där drömfisken.
Nej! Så får man inte tänka, jag är bra men fisken är trög och jag har ju hela livet
på mig för tusan. Helt ärligt så tror jag att för just gäddfisket så är vi nu inne i
årets dåligaste fiskemånad.


I helgen var vi uppe i Vemdalen och pimplade röding men jag tänker börja att
berätta om fredagen, då jag trotsade skitfisket och släpade mig ner på sjön.


Klockan ringde tidigt och jag var riktigt trött. Till skillnad från många andra
som har svårt att sova så snusar jag som en avdankad brallis då jag vet att
jag skall upp och fiska kommande dag. Denna morgon var det dock även svårt

 att kliva upp. Håkan knuffade på mig och sa att det inte gjorde något om jag
tog sovmorgon, det skulle nog gäddorna också uppskatta. Sådär, då var jag
klarvaken. Packade in allt i bilen och åkte ner till sjön, som tur nog ligger en
halv km bort. Riggade tio ismetspön och skulle precis sätta mig ned då jag ser
ena fjädern doppa. Fick en fin gädda på 3,2kg. Klockan var nu prick nio och
timmen mellan nio och tio är magisk på något vis. Det är då det brukar hända saker.
Ny mört och åter igen riggat så satt jag mig ned, hällde upp en kaffe, kastade
hela koppen och sprang på nästa fäll. En snipa! Precis då jag krokat av den ser
jag att det doppar på andra sidan rutan, spöt längst bort men tyvärr så hade
den spottat då jag hunnit fram.


Jag var själv på isen så jag tyckte det var onödigt att ha gäddorna uppe någon längre stund för kortknäppning och så. Under den magiska timmen hade jag 7 fäll och fick fyra gäddor, största på 3,5kg. Jag är övertygad om att huvudet vägde tre och kroppen ett halvt kg. Oj så ful den var!


Jag kan säga så här efter denna dag: Vårfiske så tror jag att 10 spön är alldeles för mycket på en man. Visst var det roligt men jag var aldrig särskillt orolig att det skulle bli tre fällningar samtidigt eller så, något som inte alls är omöjligt på våren.
Så, då har jag lärt mig något av den dagen också.










Lördag och söndag fiskade vi röding uppe i fjällen. Något som hade känts
jätteroligt om det inte var put`n take. Vi åkte väl mest dit för att mysa
och koppla av och då känns fisket mest som en bonus. Jag säger inte att
jag inte tycker det är kul, för det är det absolut, bara det att om jag åker
till fjälls så tänker jag mig en lappsjö med vild röding. Lördag kväll ringde
Thomas Larsson och berättade att han fått en röding på 5,9 kg så då
ökade suget kan jag lova. Grattis till honom!


Peter fick en liten, jag hade svårt att kroka mina hugg, Håkan brilljerade som vanligt
och drog tre stycken. Söndagen bjöd på en sol som verkligen värmde. Både i ansiktet
och i fiskehjärtat. Nu är det inte långt kvar innan man kan ta fram klass åttat och
åka ner till ån för att drilla vårens första havsöringar. Det är vad jag på en alla hjärtans
dag som detta kallar kärlek!

Kommentarer