Älvkarleby | Full fart mot helgen och fiske i Älvkarleby!

Nu börjar suget efter älvfisket ge sig till känna, och man räknar sakta men säkert ner timmarna. För mig blir det premiär först på söndag men för andra så sker den redan nu på lördag då Älvkarleby sportfiske åter öppnar älven för fiske! Ska bli spännande att se hur årets säsong kommer att utveckla sig ur många perspektiv, kommer vi att ha samma fina vårfiske efter öring som vi hade ifjol under våren när medelvikten låg över 2 kg samt kommer laxfisket att bli bättre för oss spöfiskare( läste nyss att även Finland nått maxkvoten för laxen och nu slutar att fiska, Sverige har redan slutat)?

I sista numret av Allt om flugfiske skriver Mikael Engström en artikel om laxfiskaren psyke: Urspårat Laxfiske heter Artikeln och är mycket läsvärd! Jag publicerar här ett citat ur artikeln:

"Laxfiskarens största fiende är för mycket spring i benen. Som 20-åring skulle jag fiska hela jävla älven och jaga alla laxarna på en gång, Men om jag idag skulle fiska mot den ivriga 20-åringen skulle jag slå honom. Han kunde inte vänta på laxen, han sprang efter den. Det tröttar ut psyket och leder lätt till desperation och mental ohälsa!"  Ligger en hel del i detta resonemang!!


Resten får ni läsa i tidningen nr 2 2012 som även har en artikel om Älvkarleby!
Hur som helst ska det bli skoj att få fiska i älven igen! Är det någon som vill samåka
nu på söndag morgon så skriv till mig i chatten eller på Facebook!


Mvh. Tony

Kommentarer