Gavleån| Kai testade ån med flugspöt

Jag åkte ner till ån i morse med tvåhandsspöt och fiskade på “riktigt”. Övar hemma i ån innan jag åker till Älvkarleby med grejorna. Dåligt flöde i ån, knappt styrfart på vattnet, kastandet är väl fortfarande sådär, fisk på direkt på morgonen under bron men icke
då, den drar vidare.

Jag flyttar mig nedanför bron, det börjar regna, vatten til midjan, huvan över huvudet, Thunderstruck med AC/DC dånar ur lurarna, men ändå något rogivande över detta och mitt i regnandet hugger det, en av åns abborrar har vaknat till liv,gillade min green highlander variant, en ca 35 cm lång borre!

Den simmar vidare och växer på sig.

Provar att fiska av ån ner till bryggan men inte ett liv.
Jag kliver upp och tar en kopp kaffe, byter tafs och fluga,
svårt att hitta rätt kombination när man är ny inom detta fiske!
Men så hugger det vid forsnacken, fisk på i 3 sekunder, kanske
klev den av p.ga den uppåtriktade enkelkroken som jag testade
men det blir iaf. inga bottennapp idag.
Skitfiske på er i Älvkarleby!

Kai

Kommentarer