Jessicka | Gösta, part one

Vi har ca 300 m ner till sjön från hyddan. Kyrksjön, den översta av de tre sjöarna
i systemet som sedan mynnar ut i havet, naturligtvis bakom en vattenkraftstation.
Då Håkans farfar var liten talades det om att laxen vandrade upp i systemet,
ja ända upp i Dellen och Svågan faktiskt. Det var länge sedan nu. Sjösystemet har
använts för flottning av timmer från början av 1800-talet fram tills 1965.
Äldre har bevittnat om fantastiska fisken, som dock verkar ha försvunnit i
samband med att flottningen avtog. Det händer ibland att någon lyckas ta
en bonus öring, men det är sällan. Gäddfisket blir bara sämre och sämre, fastän
man tycker det borde bli bättre nu då det inte fiskas på samma sätt för husbehovet,
samt att vattnet är renare. Likaså är det med abborren.

Jag minns en historia som Håkans pappa har berättat för mig. Det var när han var
liten och de hade krupit in i en del av det gamla linspinneriet för att kik-meta från
ett hål i golvet. Han trodde han såg en abborre på 3-4 kg. Nu idag vet vi ju vad det
var han såg där, för ca 50 år sedan.

På 30 talet ansökte Forsa fvo om att få plantera in gös i de två nedre sjöarna
och detta godkändes. Det är först de senaste decenniet som fångstrapporter
observerats. Gösfisket är det enda fisket i sjöarna som hittills verkat vara
på uppgång.


Jag brukar vanligtvis inte avslöja mina fiskeplatser men en stor anledning till
varför jag skriver detta är en vädjan. En vädjan om förståelse för denna fisk
som sattes ut i sjöarna för 80 år sedan och sedan har reproducerat sig utan
någon stödutsättning. En vädjan om vikten av att bevara detta arv. Från och
med ifjol gäller totalt nätförbud under lekperioden, något som vi ifjol fick bevittna
att det inte fungerade. Omärkta nätläggen på nätterna, resulterade i att en idiot
plockade flera gösar, samt en fin lekgös på 8 kg. Tur i oturen var han dum nog
och skröt om fångsten vilket ledde till tråkiga (rättvisa) konsekvenser. Ni som
nu fiskar i detta system, var rädd om gösen. Om ni skall behålla någon matfisk,
ta hellre en lagom fisk på 1-2 kg än att spara de större. Fyll inte frysarna! CP&R!



Vi har nu vart ute ca fyra svängar och vertikaljiggat. Vi har provat olika djup,
olika bottnar och olika beten.
Gösta verkar vara någon helt annan stans.
Roligt att fighta gädda på vertikalprylar.

Bonusborre på ca 7hg
På sommaren är det relativt enkelt att lyckas få en gös, på vinter och tidig vår verkar det vara omöjligt. Det har blivit en och annan bonusgädda, men det är ju gös jag är ute efter.


Nu respekterar jag mysteriet och packar mina fiskesaker för att åka söderut och fortsätta min jakt. Om det är någon som kan hjälpa mig att nå mitt mål så borde det väl vara självaste gösdrottningen Cecilia Grönberg. Om inte annat så har hon lovat att bjuda på en jäkligt god flygande jacob!

Kommentarer