Krönika | Torrsommar - inget laxfiskaren drömmer om!

Träffade en kompis för någon dag sedan, vi snackade om det man brukar när man inte setts på ett tag, arbetet , familj, osv. Av någon anledning hamnade vi på ämnet semester och han berättade om sina planer för sommaren, att en stuga var bokad en vecka efter midsommar på västkusten. Han höll tummarna för att vädergudarna skulle vara på deras sida, att det gärna fick bli en riktig”torrsommar” som han uttryckte sig.

Just det ordet slog ner som en bomb i min förtvinade hjärna, tänk om det blir som han sagt, en T-O-R-R-S-O-M-M- A-R? Kände en rysning kila utmed ryggraden och plötsligt befann  jag mig inte utanför Tempo i Valbo utan vid min hemmaälv.

"Vattnet rann med max 80  kubik, strömmen var i det närmaste obefintlig. Det fanns nu bara ett par, tre ställen att söka laxen med spinnfluga , och dessa platser var överbelamrade av inhemska fisketokar, nysvenskar, och mängder av vanliga semesterfiskare med  teleskopspön och drag"


Med ett ryck vaknade jag av att kompisen tagit tag i min arm och frågat hur
jag mådde? Det var bara en dröm, tack gode gud! Jag urskuldade mig med att
ha lågt blodtryck, därav  mitt beteende. Vi avslutade samtalet, och jag satte
mig i bilen för hemfärd. På vägen hem ekade ordet torrsommar i mitt huvud!
Visst vill man ha hyfsat semesterväder men någon torrsommar vill man
ju inte ha!

För en laxfiskare är vattnet livsviktigt, både uppifrån och i älvfåran! Konstigare än
så är det inte.  Och med de sista somrarna i färskt minne, med sviktande laxsteg,
så vill vi ju inte ha en torrsommar som grädden på moset. Men detta är inget man
talar högt om bland vanliga människor, för förståelsen för vårt ”beroende” är svårt
att nå fram med!  Så må regngudarna vara med oss i sommar!

En tanke i april kvällens sista ljus!

Tony

Kommentarer