Älvkarleby | Första kontakten med laxen ikväll - PG drar en 10-kilos! Grattis!


Jag kom hem idag efter fyra dagars midsommarfirande i Hälsingland
och har nästan inte ägnat laxfisket en tanke vilket bara varit skönt då det gått "troll" i mitt fiske och det vill inte släppa. Ibland tror jag faktiskt att man vill för mycket, och när det inte fungerar så kommer tvivlen.Kom ner till älven vid 18-tiden, tyvärr försvann vattnet mer eller mindre då men i mitt huvud mullrade "ge inte upp nu Tony" Rätt glest med folk på Korallen med tanke på säsongen dit jag begav mig för att pröva lyckan denna kväll. På plats var många av mina fiskepolare. Fisket gick på sparlåga och trots att vattnet sjönk så visade sig väldigt få laxar, Vattensänkning är något som brukar vara något som får de
stora fiskarna att bli lite  oroliga och därmed "visa" sig i ytan. Den enda som lyckades under första delen av kvällen var Tammer från Orsa, han fick en riktigt fin 8-kilos grönrygg på Korallen. Ampa drillade också en lax, men den gick sin väg! Efter ett par timmars fiske ute på Korallen,
och en riktigt usel vattenföring fick jag nog och for ner till Körsbärsudden vilket är en bra plats när det "går" dåligt med vatten.Vi var en 5 man därnere, och en stund senare anslöt ytterliggare 3 men den enda lax-kontakten  fick en av fiskarna på plats, en ansenlig bit small på
och vältrade sig i ytan innan den släppte. Nåväl, spännande att se att dom finns där.



Mobilens batteri hade tagit slut, men kunde få igång den och klockan var nu 22:15 ca.
Kunde genom att kika på stranden vid campingen, se att vattnet stigit något. Bestämde
mig då för att åka tillbaks uppströms, och testa sista tiden ute på Korallen.
När jag kom fram visade sig vattenhöjningen vara  ytterst marginell, men vid
gubbhyllan var det hyfsad fart på vattnet så jag bestämde mig för att stanna
där tiden ut! PG tog sin andra lax idag, en riktigt fet och fin 10-kilos torped
hängde i fiskeställningen ute på Korallen! Grattis till den PG, den är du väl unnad
- slitet betalar sig!



Foto: Hikmet

När PG begett sig hemåt så gick jag ner och fortsatte att fiska, och en fin "reklam"lax
visade sig gång efter annan utanför gubbhyllan där jag stod mellan Tammer och Jalle.
En stund senare så nyper fisken till över min fluga och spötoppen böjer sig något,
(kan det vara fisk???) Och hinner bara tänka det så böjer sig spöt ännu en gång,
Jalle ropar då, du har ju fisk mannnen! Men då är fisken borta dessvärre. Ett steg i
rätt riktning i alla fall. Nästa gång så,,,skägget sitter alltjämnt där det ska
just nu i alla fall.


Summering:
Vid kontoret var ett 11-tal laxar inskrivna när jag åkte hem strax efter midnatt,
men mitt tips är att det landades ett 15-tal idag då det kom fler ner till kontoret
för invägning när jag var på väg hem. Bagarkurvan släppte ifrån sig en 15-kilos
lax igår och fångstmannen hette Sven Tjäder! Även Tobbe Lindqvist tog en
9-kilos lax igår, samt Mikael Norrbelius en lax på 11,1 kg! Tammers Özturk (
bilden överst) lax vägde 8-kilo. Nicklas Englund drog en lax ute på Notören
vikt 8,3 kg. Stefan Hising  drog ännu en lax vid fasta, vikt 8,3 och Håkan
Lukkarinen en på 11,5 kg strax före midnatt ute på Hällen.

Nya tag inom kort!

/Tony

Kommentarer