Älvkarleby | Många vak men svåra att locka till hugg - men laxen finns där!


Jag kom ner till älven vid 17-
tiden, skaplig vattenföring runt 350 kubik och jag bestämde mig för att börja dagens prövningar på Gubbhyllan. På plats var redan en ansenlig samling laxfiskare, Hikmet och Pelle var där, och Ampa samt Göran Gillberg, vilken var den första som jag såg idag som fick sig en åktur av lax ute på Korallen. Dessvärre klev fisken av!


Mycket fler vak än tidigare turer som jag gjort, vilket tyder på att det finns en ansenlig mängd  lax i älven och av vakens form och storlek kan jag också meddela
att det finns en del riktigt grova fiskar på plats.


Fiskade ca. en timme ute på "Gubbis" men ingen lycka, såg en del fina vak vid fasta så det
fick bli en tur dit ut, givetvis följde Nicke Mattsson med dit. Det fortsatte att vaka då och då, men att få dessa fiskar att hugga var svårt för att inte säga omöjligt idag, flugbyten, sänkesbyten för att få grejorna att simma bättre, positionsbyten ja vi provade nog det mesta utan resultat.





Frampå kvällen tyckte Vattenfall att det var dags att
spara på dropparna och med det blev fisket vid fasta i stort
sett omöjligt att utföra, körde med  30 gram men det gick sakta
i alla fall. I och med detta bestämde jag och Fredrik Berggren oss för
att hoppa in i bilen och fara ner till Körsbärsudden. Vi fiskade fram till
23:00 ca. men vi såg inte en fisk därnere under tiden vi var på plats.
Men någon som lyckades ta en riktigt fin lax vid "Udden"under eftermiddagen
var Peter Boström som drog upp en fin blanklax på 12,3 kg! Stort grattis!
Håkan Lukkarinen drog upp en fin lax på Holgers nacke och vikten var 11.8 kg!
"Lukkis" första för i år men säkert inte den sista, grattis!


Tack för fotot Ampa!




 

Kommentarer