En lång, kort rapport från Norge

31 Maj
Gänget
Äntligen framme! Då vi åkte hemifrån sken solen så jag stampade på några spindlar och bad en stilla bön om regn. Då vi kommit några mil slog min önskan in. Då vi kom upp till Järpen började det att snöa och vidare förbi Åre och mot Norska gränsen var det 0.5 grader och ett riktigt snöoväder.
 Med en oroskänsla att vattennivån skulle vara för låg och vattnet för kallt kom vi tillslut fram. Vattentemp: 10 grader, ca 12 kubik.. Heelt ok!

Nu är klockan 22.29,d.v.s 1 h 31 min till premiären.. Efter att ha lottat sträckor och faktiskt insätt att min sträcka är bland de bättre samt att de inte fiskats sen i Augusti där är jag nu så sjukt taggad.. Även att det gått en lax på 10 kg i trappan!! Nu kör vi!!

1 Juni
Inatt kl.00.00 gick starten. Jag hade suttit ett tag innan och kollat in mina konkurrenter på den motsatta sidan. Nervös och trött, allt jävlades. Efter några timmars fiskande utan någon känning och kast som måste ha sett fördjävliga ut var jag redo att ge upp. Plötsligt suger det till i linan och jag vart rätt förvånad över hur kallt jag tog det med mothugget. Det spelade inte så stor roll för det blev inget mer. Men med ett vuxet självförtroende så gick ytterligare några timmar innan jag gav upp. Fredrik tog två, största på 2,9 kg men blev dock brädad av Mickelsson som fick en på 3 kg.

17.48 – Spöihopsättargrogg!!

2 Juni

07.59 Precis kommit till stugan efter nattens fiske.. Brände min första lax! Efter tio minuters drillning small kroken..

Fredrik med en lax, ingen ovanlig syn.

Dygnsvill.. Vet inte längre vilken dag det är men vi sover på dagarna och fiskar hela nätterna.. Fredrik har fått resans största lax, jag har haft någon dragning, thats all!

5 Juni
Vacker morgon
Hur ofta får man en torsk på fluga?

Dagen för hemfärd. Per och Fredrik packar in sina saker i bilen och åker hemåt, vi förlängde semestern några dagar. Vi började åka ut mot havet, över snöklädda berg, vattenfall och vackra fjordar. Målet var att fiska i en älv ute i Hofsta men då vi skulle lösa kort sa bonden att det inte gått upp en endaste lax. Efter mycket bilåkning och många fina platser slutade det med att vi slog upp tältet vid en bro i Reppkleiv. Vi hade ju bara flugspön att fiska med, och mitt Jerk-spö som jag vägrade lämna hemma (utifall) så det fick bli som det blev. För något år sedan band jag små räk-imitationer , typ ”Pattegris” i olika färger och tänkte att det borde väl funka på havsöringen som vi såg där ute. Det började med att Håkan tog en Lyr och sedan tog vi några Sejar, bara smått men underbart roligt att få fisk som vi inte har hemma. Plötsligt drar det i något större och jag sa till Håkan att nu är det nog öring iaf. Efter som det var Ebb i havet och allt vatten gått ut, var det lite bökigt att drilla fisken genom tången utanför. Efter ett tag lyckas jag dock. Vid det laget hade jag redan förstått att det inte var en öring, men vad var det? Jo, en Torsk på 1,5 kg.. Tagen på ett enhandspö #8, med en pattegris knyten på tafsen. Det var bra mycket häftigare än en öring tycker jag.

6 Juni
En eld ger lätt nytändning
 Följande dag var det laxfiske igen. Nu hade vi tagit oss upp till Osen men hade lite krångel att lösa fiskekort. När vi tillslut lyckades och kom till älven såg den fantastisk ut med bra vattenföring. Efter några timmars fiskande så hade älven helt ändrat karaktär för att sedan rinna uppströms. Det var Flod i havet och tydligen passade laxen och öringen på att vandra då, men de var inge vidare sugen på våra flugor. Jag letade till och med upp en mask och gjorde en tafs med en krok på som jag satt på en Jerk. Fiffit sa räven! Det funkade heller inte. Håkan fick en havsöring på några hekton sen somnade vi i vindskulet.
Underbara land

Hemresan blev lite längre än planerad. Vi åkte norrut över Namsos och kikade på Namsen och lite fler älvar. Åkte mot Gäddede hemåt men stannade på Norska sidan och käkade innan vi åkte över gränsen. Buffe lät ju bra tyckte jag, 150 spänn.. Nå klumpar av tapetklister, bacon som simmade i flöt och en sås som bara smakade smör. Det var hela buffen! Ät inte på resturangen i Nørli. Förbannad och hungrig fortsatte vi och tog av mot Östersund. Stannade en sväng på Landösjön och kollade då det drillades röding. Tog Jerk-spöt och gjorde några kast på Näckten och skickade en bild till Micke bara för att jävlas.