Sten/Ljusne | Jag står för det jag säger!

När klockan vart 14.30 så började helvetet. Luckan stängs igen, samt turbinen!?
Det går nu alltså knappt 100 kubik i turbinen och strömmen står stilla. Fiskarna
blir alldels tokiga och vet inte vart dom ska ta vägen, det kokar utav lax och
havsöring i älven. Dom är helt borta, hoppar upp emot land och överallt!


Vi hoppas så klart att det är bara kortvarigt men efter att ha väntat i ca 30
minuter så ringer vakten till Fortum för att höra vad det är som händer.
Som svar får han att vattnet kommer att gå så här resten av dagen. Men det
var inte nog! Hela helgen så kommer vattnet i stort sätt att stå stilla i Ljusne.
130 kubik MAX kommer det att släppas i Turbinen. Jaha?




Alla som har bokat i helgen kan det ju inte vara så jävla kul för eller,
och INTE nog med det! Vi får även veta att till veckan så kommer dom bara
att släppa vatten till klockan 15.00 på dagarna för att sedan gå ned till ca
100 kubik igen... Stämmer det så tänker jag INTE betala 400 kronor för att
knappt få fiska halva dagen... Alltså det är helt sjukt!




Det är hemskt att vi laxfiskare skall behöva lida bara för att det inte går
något vatten i turbinen. Det är FRUKTANSVÄRT att vi skall behöva anpassa oss
efter dom. Vi kan varken bestämma när eller vart vi kan och får fiska lax.
Utan vi måste anpassa oss efter hur vattnet går, det är inte sant. När man
kommer och fiskar på morgonen så SKALL vi ha information om det kommer
att gå vatten hela dagen eller inte. Det kan omöjligt vara svårt att få fram,
för när man fiskar i Bergeforsen så får man ett "Schema" på morgon hur
vattnet kommer att gå under dagen. Så det måste man kunna fixa fram
även här i Ljusne. Men om det blir något som inte är väntat, så förstår jag. 




I morse fick vi informationen att det skulle gå över 250 kubik hela dagen
ända fram till 15.00 sedan så skulle dom gå ned till prick 200 kubik till k
lockan 20.00 för att då sänka ända ner till 130 kubik. Inget utav det
stämde till 1 %.


Utan 14.30 så slog dom av allt i stortsätt, jippi!
Men som jag sa, INTE värt att komma och betala 400kr för att kanske
få fiska någon enstaka timma under hela dagen.









Mycket besvikna fiskare idag i Ljusne. Framför allt vi tre.


Som tur är så är det några få enstaka som vågar stå för vad dom
tycker och säger/skriver. Jag är en av dom, jag tycker att det är
bedrövligt och att det MÅSTE verkligen göras något åt det.


Har ni problem men vad jag skriver, så kom till mig och säg det face
to face. Det sista jag vill är att höra det utav någon annan, för då kan
det bli överdrivet m.m. Så kom till mig om ni har några problem med
vad jag står för.


 






MVH ANDREAS "RIKTIGA" STEN!




Kommentarer