Jiggfiske | Äntligen släppte det!

Äntligen!
Efter många tröstlösa turer ute på storsjön, med nån enstaka gös varje gång.
Så var det dags att testa ett för mig ganska nytt vatten i lördags natt. Kom fram
till strömmen runt 01.00, såg att det var ruggigt mycket vatten så min tilltänkta
fiskeplats var ofiskbar. Tog mig en bit neråt, tills jag hittade ett stort bakvatten.
Här måste det bara stå gös kändes det som! Tog en dryg kvart tills det verkligen
small till i grejorna, jävlar vilket hugg! Efter några minuters kamp mot både gösta
och strömmen så får jag in henne till grundvattnet, och min första gös i detta vatten
var ett faktum. Den pressade vågen till 2.86, ingen jätte men årsbästa för mig.. hittills!

2.86

Det tog ett tag innan nästa hugg, men då var det ännu en fin. En långsmal runt
2.5 fick syna land för en stund. Kastet efter drar jag en till, ca 2 väger den!
Efter detta så börjar solen gå upp, och gäddorna börjar göra sin närvaro påmind.
Jag sätter på en lite större jigg och bara efter några kast så smäller en hyfsad
strömgädda på! Efter en ganska lång och utdragen kamp på lätta grejor så får
jag in en långsmal gädda till grundvattnet, efter avkrokning så visar vågen 4.56
fördelat på 101 cm. Ännu ett årsbästa bärgat.


4.56, 101 cm

Efter denna fisk så får jag bara en liten 2 kilos snipa innan jag rullar hemåt.

2 dagar senare har jag fått blodad tand, jag var på plats igen denna gång
runt 11 på kvällen. På så vis hade jag hela natten på mig istället för bara
någon aktiv göstimme på morgonen. Denna gång hade jag fiskebroder Micke
Lindqvist med mig. Jag var på plats en kvart före honom ca, och lyckas dra en
liten gös innan han kommer ner. Kändes bra att veta att de var på G ikväll igen!

När han kom så bytte vi ställe direkt, och testade strömmen som gav bäst
utdelning senast.
Tar bara 10-15 minuter innan det smackar på ordentligt
mitt ute i strömmen, kändes som en bättre fisk först men strömmen gjord
e väl sitt också antar jag för när gösen kommer glidandes in på det grunda
så uppenbarar sig en slank gös på 2,3. Release på denna och en trög timme
väntar.

2.3

Efter lite okoncentrat fiske fram tills ca kl 01.00, så byter jag jigg och sätter
på en med lite större svans. Efter bara två kast smäller det igen, ganska
tunga knyckar bjuder denna på också. Efter några minuter kan jag landa en
till på 2.85, bara tio gram från det förra årsbästat. Kastet senare får jag en
till, en liten en runt 1,5 som får bli mat. Har lovat farsan en gös någon gång
så han blir nog riktigt glad. 
2.85

Efter detta så blir Micke lite frustrerad och undrar varför han inte får någon gös,
men det skulle visa sig vara min natt det här. Vi rör oss mot en annan del
av strömmen, och visst smäller det till rejält i grejorna efter en liten stund.
Bara några meter ut från land får jag ett brutalt hugg, och vilken rusning
hon gör! Gösen tar 15 meter lina inom bara några sekunder, var helt säker
på att jag hade krokat en stor strömgädda! Efter några minuter skymtar jag
en stor guldskimrande sida i vattnet, och någon sekund senare var hon i
säkert förvar. Hon tynger vågen till 3.26, inte någon grymt stor men dock
en ruggigt fin gös!
Efter några bilder så får hon simma tillbaka, efter
kände jag mig nöjd. Och lät Micke fiska av resten, utan några resultat.
Inte Mickes natt, men det kommer! 





3.26 kg strömgös!






Skitfiske! / Leo Valkama


Kommentarer

  1. Strömmen, vart ligger den? Är det lätt att fiska av den från land? Vart köper man fiskekort? Skitfiske!

    SvaraRadera
  2. Tyvärr, säger jag inte. Vill ha den för mig själv! ;)

    SvaraRadera
  3. Jag förstår det och hade i ärlighetens namn inte förväntat mig det heller. Jag är själv väldigt sparsam med att avslöja platser i mitt fiske för främlingar. Framför allt i en allmän blogg. ;)

    Skitfiske!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Om du vill bidra med en kommentar, var vänlig signera med ditt namn: