Flugfiske | Klubbsjön fick ett besök - men svårflirtade bågar i varmt vatten!

Tjärnen låg som en spegel med skogen som en grön ram samt en för dagen klarblå himmel. Klockan var strax efter 18:00, och solen spred sina strålar över den lugna vattenytan.När den stilla eftermiddagsbrisen lagt sig så var det inte en krusning på vattenytan. Vaken var få, och förutom ett par tre luftsprång från sommarystra "foreller" så hände inte mycket.



Fast det är det som är tjusningen med bågefisket, många säger att det där är ju put-and-take, bara att dra upp. Men se när fisken var som ikväll så var det inte "bara" att slänga ut flugan och vänta på hugg, ett antal s.k bulor strax under flugan vid en fyra -fem tillfällen under kvällen vittnade om att tjärnens fiskar inte lät sig smakas av allt som serverades minsann.




Min trotjänare-15år gammal, bara går och går!




En ordentlig kontakt med fisk blev kvällens facit, dessvärre var fisken uppe och drog ner flugan för en kort stund men naturligtvis i samma ögonblick som jag tittade bort för en stund och fisken hann då spotta. Lite som hela min fiskesommar varit överlag. Men det kan bara bli bättre antar jag?


Nåväl det är en lisa för själen att befinna sig vid en skogstjärn på sommaren. Inte ens myggorna kan förstöra det, för med mörkret så kom det en hel  del vampyrer fram för att förse sig av mitt röda innehåll. När klockan började röra sig mot halv tio så kom en annan inte så kär vän på besök, från norr trängde den vita rådimman in och lade sig som ett lock ovanpå den nu helt vakfria sjöytan. Jaha så var det färdigfiskat, och jag fortsatte att kasta en halvtimme men sen började de vita änglarna att dansa allt tätare över vattenytan och då insåg jag att det var lika bra att fara hem.






Rådimman parkerar över den lilla tjärnen.

Kommentarer