Älvkarleby | Tempen sjunker och havsöringarna ger sig till känna!


Fin fisk i älven!

En av älvens blänkare har synat land!



Det var nu ett par veckor sedan jag sist besökte älven, och med de förutsättningar som nu råder med både sjunkande vattenföring och temperatur så kan man snabbt räkna ut att öringen är på "G"!


Testade flera fiske platser idag, började vid fasta men efter någon timmas fiske där utan kontakter så bar det av till Årvara, och där träffade jag på vapenbröderna StorVreta Pelle och Hikmet. Enligt dom var det rätt så lugnt även i Årvara denna eftermiddag.Även PG, kom dit och likaså lill-minken Niklas Mattsson. Men, trots idogt testande av olika beten så ville inte fisken vara med och leka!


Pelle som lämnat oss för en runda på Korallen var
den som hade flest kontaker i kväll, 4 stycken landade och återutsatta (nån haksmäll) samt ett antal napp för minken från StorVreta.  Men fisk finns  det i älven, och med fallande temp så blir det nog full fart vilken dag som helst. Själv hade jag två napp ute på Korallen, som jag också
bestämde mig för att prova, den ena var ett snabbt napp, medan den andra gungade en stund innan den valde att kliva av.



Den sista nappade på en av de fina tuber jag fått från duktiga flugbindaren
Jens Slettvoll, "Black "n"purple"!  En fluga som kommer att ge fisk på land,
nästa gång så sitter den i munnen på en av älvens öringar!

Kommentarer