Det som först slår mig efter att ha läst igenom den
centrumplan som nu ligger ute för allmänhetens yttrande, är att det inte står en enda rad om det fantastiska sportfiske som
faktiskt förekommer i å-rummet dels ifrån Gammelbron och ända ut till Hucken
samt det fina lax – och öringfisket i de övre delarna uppe i Boulognerskogen. Men dessvärre är detta ingen nyhet i vår stad
då sportfiske inte är lika kulturellt betingat som folkteater och gasklockor.
För den som vill se vad jag pratar om så kan man bege sig ner till Gavleån en
kväll nu under oktober till de delar av den som flyter förbi biblioteket i sin
resa ut mot havet. Fantastiskt fina gösbiotoper, som nu hotas. Nu under hösten
är det många, både ung som gammal som är på jakt efter gösen, en kullinarisk
läckerhet på bordet och likaså en rolig sportfisk.
I vår å finns ett fint bestånd av gösen, men även av många andra arter.Jag är inte emot en föryngring av stadskärnan men det ska ske med förnuft, och inte på bekostnad av ett förstört sportfiske eller en naturresurs. Dagens unga generation ges här möjlighet att utöva en hobby utan att behöva sätta sig i en bil, eller som Gessle sjunger ” Jag går och fiskar”!
Man tar helt enkelt sitt spö och går ner till pärlan som flyter genom staden.
Tänk vad många unga som halkat in i den här hobbyn/livstilen och lägger tid
och energi på detta istället för att hitta på bus och vandalisera kring stortorget
exempelvis. Det i mina ögon sämsta förslaget som är framlagt är den dämning
av ån som diskuteras, är detta verkligen sant? Att dämma ån leder sannolikt
till översvämningar under våren, för vart ska allt vatten ta vägen säg
nedanför Murénbron och ut mot Gävle strand? Under vårarna går vattnet ofta
upp på de s.k. Roddplatserna, och om man då lägger upp höjden som man ska
dämma så kan man själv räkna ut vilka problem det kan ställa till. Och att
återigen ge sig på ån och dess invånare, ser jag som helt orimligt! Vi har
något unikt som ringlar sig från Storsjön och genom de centrala delarna av
Gävle, låt oss värna om det.
Kollektivtrafik i ån, är det verkligen någon mening med det, ledsen om jag
låter som en bakåtsträvare MEN många av de som bor exempelvis vid Gävle
strand är pendlare och det går lika bra att ta sig till fots till stationen. Om
inte annat fortare. Vad är felet med buss för de som vill ta sig från Gävle
strand och upp till stadskärnan? En båt som trafikerar vår lilla å borde ge
slitage dels på kajkanterna, dels ett grumligare vattendrag. För att inte tala
om de avgaser en båt släpper ut. Mitt tips är att snygga till de gamla
roddplatser som finns utmed ån, och kanske anlägga en del nya bryggor
med jämna mellanrum, så att folk kan kliva ner och känna att de faktiskt
är i en sjöstad. Jag hoppas innerligt att en utförlig konsekvensanalys görs
för åns räkning, som tar upp hur exempelvis en dämning påverkar
vandringsvägarna för fisken i ån.
Inte bakåtsträvare, utan framåt med förnuft!
Tony Berggren
I vår å finns ett fint bestånd av gösen, men även av många andra arter.Jag är inte emot en föryngring av stadskärnan men det ska ske med förnuft, och inte på bekostnad av ett förstört sportfiske eller en naturresurs. Dagens unga generation ges här möjlighet att utöva en hobby utan att behöva sätta sig i en bil, eller som Gessle sjunger ” Jag går och fiskar”!
Man tar helt enkelt sitt spö och går ner till pärlan som flyter genom staden.
Tänk vad många unga som halkat in i den här hobbyn/livstilen och lägger tid
och energi på detta istället för att hitta på bus och vandalisera kring stortorget
exempelvis. Det i mina ögon sämsta förslaget som är framlagt är den dämning
av ån som diskuteras, är detta verkligen sant? Att dämma ån leder sannolikt
till översvämningar under våren, för vart ska allt vatten ta vägen säg
nedanför Murénbron och ut mot Gävle strand? Under vårarna går vattnet ofta
upp på de s.k. Roddplatserna, och om man då lägger upp höjden som man ska
dämma så kan man själv räkna ut vilka problem det kan ställa till. Och att
återigen ge sig på ån och dess invånare, ser jag som helt orimligt! Vi har
något unikt som ringlar sig från Storsjön och genom de centrala delarna av
Gävle, låt oss värna om det.
Kollektivtrafik i ån, är det verkligen någon mening med det, ledsen om jag
låter som en bakåtsträvare MEN många av de som bor exempelvis vid Gävle
strand är pendlare och det går lika bra att ta sig till fots till stationen. Om
inte annat fortare. Vad är felet med buss för de som vill ta sig från Gävle
strand och upp till stadskärnan? En båt som trafikerar vår lilla å borde ge
slitage dels på kajkanterna, dels ett grumligare vattendrag. För att inte tala
om de avgaser en båt släpper ut. Mitt tips är att snygga till de gamla
roddplatser som finns utmed ån, och kanske anlägga en del nya bryggor
med jämna mellanrum, så att folk kan kliva ner och känna att de faktiskt
är i en sjöstad. Jag hoppas innerligt att en utförlig konsekvensanalys görs
för åns räkning, som tar upp hur exempelvis en dämning påverkar
vandringsvägarna för fisken i ån.
Inte bakåtsträvare, utan framåt med förnuft!
Tony Berggren
Kommentarer
Skicka en kommentar
Om du vill bidra med en kommentar, var vänlig signera med ditt namn: