Min lax säsong | Victor G

Nu börjar nätterna bli kallare och havsöringen kommer förhoppningsvis i
stora flak upp i älvarna snart.
Läs mer om havsöringsfisket i ljusne i höst på http://teamblankoring.blogspot.se/

Nu när lax säsongen är helt slut kan jag sammanfatta den i att det
startade upp trögt förmin del för att sedan nästan explodera i slutet.
Jag fick min första för året den 15 juli, Den vägde 2,2 kilo men var
en helt nystigen fisk.


Men bara någon timme efter att jag fick den så fick jag ännu en lax,
det var en nystigen lax på 7 kilo.


Den tredje jag fick var en liten på ca. 50 cm som jag tappade i
när vi skulle knäppa kort innan CR så det finns inget kort på den
tyvärr, men minnet finns kvar i alla fall. Men samma dag som
jag fick den så fick jag till slut på en bättre fisk , och efter den
roligaste drillningen jag haft så fick jag en lax på 4,7 kilo. 12 fot spö klass 8


Den fisken jag nästan kommer ihåg var nog den 5:e för året
som också blev den största, 11,5 kilo.

Jag hade fiskat i 16 och en halv timme och tappat en hel del fisk,
och 23,30 kom hugget! Jag gjorde mothugg och fisken var fast
och jag skrek fisk så dom andra samt håvmannen skulle veta,
då man inte såg något i mörkret . Fisken verkade nästan paralyserad
av mörkret då den kom in efter 30 sekunder och vi kunde håva den,
den snabbaste drillningen jag lyckats med. Men jag kommer ihåg hur
jag nästan inte fattade att det va sant när jag fick den i elfte timmen
då dagen nästan var över. Och som plus var det en väldigt blank lax.




Min första spinnlax i år fick jag på norra sidan och det var en fin liten
grilse på 1,7 kilo som högg klockan 21,45 på en tisdagkväll tror jag.
Dålig bild men jag var lika nöjd ändå.

 

Lax nr 2 på norra sidan kom redan dagen efter, jag hade varit
i stugan och kom hem 21,30 och då åkte jag till älven för att
prova lyckan, och när jag kom dit så va det ca 7-8 pers där och
Sten hade nyss fått en, det tog 5 minuter innan jag fick på en fisk
som vi sedan kunde håva och det va en fin honlax på 11 kilo.

 


Två dagar efter det så va det dags igen, denna gång var det en riktigt blank
och fin lax på 7,1 kilo som högg sent på kvällen och som räddade den dagen.



Två dagar efter det igen så var det dags för en double och den tredje
tappade jag inne vid land.
Vikter 6 kilo och 2,5 kilo.


Sedan så blev det en udden fisk igen , det var en lax på ca 2 kilo som var
58 cm lång som då inte höll måttet då doo precis hade höjt måttet till 60
cm men dock en lax i mina ögon.

2 dagar senare va det dags för udden igen! Jag fiskade först spinn till 10,00
för att sedan byta till fluga då det såg giftigt ut och jag inte gillar tungdängandet
så mycket. Så jag åkte hem och hämtade grejerna. Första vändan tappade jag en fisk.
Sedan efter 30 minuter så fick jag dagens första den vägde 9,2 kilo och var en hona.
Sedan rensade jag en fisk åt Krim och gick ner igen och där satt dagens andra som jag också lyckades få upp, den vägde 9,5 kilo och var också en honlax. Redan efter första fisken
kände jag att idag va dagen då trippeln skulle komma, och efter andra var det
nästan klart, för repan efter att jag fick nr 2 så högg det igen. Efter en drillning
av en fisk som jag trodde var väldigt stor först så fick jag upp den tredje för
dagen som vägde 9,8 kilo!
Årets första och enda trippel.

 

Dagen efter det så fick jag mitt livs första udden öring som vägde blygasamma
2,5 kilo men den var fin i allafall.
Men man blir ju bortskämd med vikten på
sommaren så det var hyfsad vikt på den också.




Jag kan sammanfatta säsongen med 14 laxar och 1 öring.
Topp vikten lax: 11,5 kilo
Topp vikten öring: 2,5 kilo

Nu ser vi fram emot en fin havsörings-höst och en vinter full av röding!

Skitfiske på er alla! / Victor G






Kommentarer

  1. Är det ingen som kör C&R på lax i Ljusne och Dalälven??

    SvaraRadera
  2. Jo då, det händer! Men det är som jag ser det, upp till var och en som fiskar att ta det beslutet. Men när man läser på en sida som denna så kan man lätt tro att det bara är att "kasta" upp fisk på land och så är det ju inte. De flesta fiskarna är utplanterade, och inte vilda, vilket är bra.
    Men så länge reglerna följs så tycker jag att allt är i sin ordning, men det är bra att lyfta frågan ibland!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Om du vill bidra med en kommentar, var vänlig signera med ditt namn: