Älvkarleby | Skön höstdag vid älven!


Jag och min fiskepolare Fredrik med det fina efternamnet Berggren hade beslutat
oss för att kliva upp i ottan för att jaga höstöringar den här söndagen! Vi anlände 
till älven strax efter 07:00 och for först ner till fasta fisket för att reka vattennivån 
vilken är rejält hög för årstiden, i dag skulle jag uppskatta flödet till ca. 650-700 kubik
under förmiddagen och fram till 13-tiden! En hel del folk på plats, och vid fasta träffade
vi Conny Bergman, och han berättade att det vakat rätt friskt runt fasta/pumpgropen.
Vi beslöt oss för att testa fasta men under de timmar vi var kvar hände inte mycket,
Conny drog en mindre öring men varken jag eller Fredrik hade några kontakter.

Vi tog då våra grejor och gick upp till Årvara, på plats där var Mellberg och Nicke
Hahne. De berättade att det varit en del aktivitet där under den tidiga morgonen,
och en del drillningar hade förekommit! Men det hade naturligtvis avtagit. Nåväl vi 
riggade grejorna och fiskade på.


Min dag bestod uteslutande av trassel med min 6500 Rocket och linresningar!
Vinden i kombination med plåtskedar var inte optimalt för mig idag. En öring
runt 45 cm blev det till slut (som fick gå tillbaks) men sen var det slut på
nappandet i Årvara. Såg även Hikmet drilla storöring vid kanalinloppet,
dessvärre en felsmäll på en öring i 6-7 kilos klassen! Nya tag! 
Jag for hem
 vid 14-tiden och summerade  dagen som mysig trots allt. Vädret hade
varit fint ända tills hemfärden och de första regndropparna kom när jag
for över skogen mot E4:an. 




Kommentarer