Spey | Tre dagar vid River Spey



Årets laxfiskesäsong avslutas med en resa till Skottland och River Spey, den kanske mest klassiska av de skotska laxälvarna. Det var Christian från Arbrå, Tomas från Valbo och jag själv Janne från Bollnäs. Resan startar tidigt en söndagsmorgon från Arbrå, vi Bollnäs och Valbo till Arlanda och förväntningarna är på topp trots dystra väderprognoser. Vi anländer på eftermiddagen och gör oss hemmastadda på Norlaggans Bed and Breakfast i Aberlour, för att sedan gå ner till älven bara för att få se Spey.


Vattenståndet ser bra ut på byns sträcka. Vi fiskar högre upp på ett beat som heter Lower Pitchroy, vilket ligger dryga milen från byn. Den långa resan gör sig påmind av våra hungriga magar och vi går till The Mash Tun för att äta mat. Skotsk mat är ju ingen smaksensation direkt så det blir hamburgare till middag.




 








Dag 1
Med nerverna utanför kroppen och ett fiskesug som bara en laxfiskare kan känna hittar vi den lilla vägen ner till vår beat. Där väntar vår ghillie Bill Drury på oss med kaminen tänd i den lilla stugan som ligger vid älvkanten. Bill Drury är förutom ghillie en av världens främsta speykastare och designer av fluglinor. Vädret är mulet och vinden är svag. Vi byter snabbt om och medan Bill ror över Tomas till andra sidan älven står Christian och jag andäktigt och beundrar älven. Vårt beat är långt och det kommer inte att bli någon trängsel eftersom vi endast är tre stycken som fiskar sträckan. När Bill kommer tillbaka visar han Christian och mig de olika poolerna, var laxen står och hur man bör lägga flugan. Kasta över till andra sidan och fiska flugan snabbt är rådet. Prova alla sorters flugor, såväl stora som små är också tipset från Bill.  Jag börjar fisket vid Slobs som är den översta poolen. Jag ser ett par laxar men ingenting händer.


Långt ner på andra sidan står Tomas redan med böjt spö och efter en stund hör jag ett glädjetjut och resans första lax är på land. En fin honfisk på 89 cm.  Självklart mörk eftersom det är i slutet på september. Jag fiskar mig igenom Slobs och fortsätter neråt till Delgavern som fiskas bekvämt av från en betongtrottoar vid älvkanten. Det visar sig mycket fisk men ingen hugger. Efter en stund kommer Bill och berättar att Christian haft hugg ner vid Polarder. Tomas fiskar sig nedströms och när han är strax ovanför mig biter en grilse hans fluga.


Jag ropar över älven och frågar vilken fluga han fiskar med. Red Francis är svaret tillbaka. Jag byter fluga och får ett par hugg omgående, sen händer inget mer före lunch. Efter lunch är det min tur att fiska av andra sidan älven. Bill ror över mig och följer mig upp efter älven och visar de heta ställena. Jag börjar mitt fiske vid Greenbank, fortsätter ner igenom Aylmers Cast ner mot Delgarven. Red Francis får förtroendet. Vid andra repan hugger en fisk som omedelbar känns rätt stor. Den är stark och jag få jobba en bra stund innan jag lyckas landa en laxhona på ca 6 kg. Min första Speylax och min glädje känner inga gränser! När jag återutsatt den klarar jag inte av fiska på säkert en halvtimma och då är det dags att återvända tillbaka till kompisarna på andra sidan. Dagen avslutas med att Christian tappar två laxar, den sista på grund av att ena krokspetsen på hans dubbelkrokade fluga går av.








 












Dag 2
Regn och storm inleder dagen. Det har regnat hela natten och älven börjar stiga och det är nästan omöjligt att kasta i den hårda vinden. Regnet tränger igenom våra så kallade vattentäta vadarjackor och jag byter till en ren regnjacka för att hålla mig torr. Skönt att stugan har en kamin som håller värmen och som kan torka kläder. Tomas får en lax utanför stugan på Polarder. I övrigt händer ingenting. Det visar sig fortfarande mycket fisk efter älven och vinden ska avta under eftermiddagen. Det gör den men älven stiger snabbt och fylls av löv, grenar och annan bråte som gör det hopplöst att fiska.



Det fastnar löv i nästan varje kast så vi avslutar fisket ganska tidigt, åker hem och byter om inför middagen på The Mash Tun. Efter maten bestämmer jag mig för att beställa in en Singel Malt. Vi är ju mitt på The Speyside Whiskytrail så det gäller ju att passa på. Jag får in whiskymenýn som är tjock som en telefonkatalog. Först är det 3 sidor med namnen på de whiskysorter som går att beställa och sen är det en sidas beskrivning av varje sort. Jag beställer en Knockando eftersom det är på Godset Knockandos vatten vi fiskar. Regnet fortsätter men vinden har mojnat och vi är lite oroliga över vattenståndet och om älven är för skitig för att kunna fiska den sista dagen.

 














Dag 3
Morgonen är mulen men vinden har i alla fall lagt sig. När vi kommer till älven visar det sig att den stigit med minst en meter en igår! Vattnet har i alla fall klarnat och det är inte längre en massa grenar och löv i älven. Vi kan i alla fall fiska. Vi fiskar Polarder alla tre under förmiddagen. Christian högst upp, Tomas på mitten och jag längst ner. Jag måste medge att det känns rätt underligt att stå på en gräsmatta och fiska, men det blåser inte och kasten fungerar bra. Mitt 14” spö fungerar bra men jag är lite missnöjd med balansen på min 12.6” utrustning, rådfrågar Bill och får testa en av hans linor.

Helt plötsligt infinner sig en skön balans i spöet. Bills lina har en belly på 14 meter och jag kastar med 11 meter plus tip. Jag kastar nog inte längre än tidigare men den längre klumpen funkar bättre på mitt spö med mitt sätt att fiska. Ganska snart har Tomas den första laxen på land, 3-4 kg vägde den.


Den tog på en stor svart långvinge. Efter ytterligare en liten stund fick Christian äntligen sin första Speylax och vår glädje var total. Samtliga hade fått lax. Vi fick även en del brunöring, en del i skaplig storlek. Bill skulle göra några ärenden och under den tiden var en annan ghille Archie på plats.

En trevlig person men som pratade med mer skotsk brytning än Bill, vilket gjorde att man fick anstränga sig för att förstå honom. Christian hade sånt besvär att han helt tappade rytmen i sina kast och det slutade med att han

hade fluglinan runt både sig själv och sitt spö. Archie gick småskrattande därifrån. Under eftermiddagen började värsta lax och öringracet.

Under ett par timmar fick Tomas tre laxar, Christian fick en lax och bägge fick ett gäng brunöringar.

Thomas fick även en fin havsöring. Bill och Archie var minst lika glada som oss, inte minst för att rapporterna från övriga delar av Spey visade på ett dåligt fiske med få fiskar på land. Fiskedagen avslutades med varma handslag till Bill och Archie och med en ömsesidig önskan om återseende. Tre dagars laxfiske (egentligen två och en halv dags) gav 10 laxar, 1 havsöring och ett gäng brunöringar. Ett mycket bra resultat med tanke på omständigheterna. Storm en dag och en stigande älv. Nästa års resa är redan bokad!

Jan Lahenkorva
 




Kommentarer