Värmland | Lusten levererar PB!

Nu har det gått några dagar för mig att återhämta mig sen i söndags.
De scenerna som utspelade sig då, har spelats upp på repeat konstant i huvudet sen dess.
Jag har fortfarande svårt att förstå att det är sant.


På torsdagen så skulle vi försöka fixa en båt så vi kunde komma ut på lite fiske
antingen lördag eller söndag. Det visade sig att alla båtar var bokade.. Men på
fredagen får vi höra att en båt blev ledig efter att två andra fått förhinder.
Vi började så smått förbereda oss inför söndagen.


Vi gick upp rätt sent faktiskt. Vi skulle bli hämtade kl 10,
och vi gick upp halv 10 så förberedelserna på morgonen var inte
speciellt bra.
Framme vid sjön mötte vi Isak "Karpkungen" Nilsson,
han skulle också ut på Lusten. Dock på flötestrolling.


Dagen började rätt segt, efter en halvtimmes fiske så har jag det första hugget
men den kliver av direkt. Efter ytterligare en stund så drar vi in i en snipvik.
Där får jag min första Lusten-gädda och vi har ytterligare någon kontakt.
Precis utanför denna viken så får jag ett riktigt skumt hugg. Jag tror att jag
har spenat eller något men det visar sig att det faktiskt är fisk. Tror först att
det är en snipa men det visar sig vara en riktigt fin fisk!


Efter att fisken blir landad i ett gälgrepp så ser jag att det garanterat är ett
årsbästa iallafall!
Närmare bestämt 7,7 kg och 110 cm!

7,7 - 110 cm
Buster Jerk Papegoja

Bara här var jag ruggigt nöjd, men det skulle komma mer lite senare..
Efter detta så dör fisket ut lite, men någon timme senare så plockar
Rasmus Rannestam en till fin pike!


5,7 - 96 cm
Big Bandit Ålandsfärg
 
Just ålandsfärgen skulle visa sig vara ruskigt fångstgivande idag, en halvtimme
senare så får jag ett brutalt ythugg på en hellhound. Jag ropar "Fisk!" och märker
direkt att det är något bättre även denna gång. De första 10-15 sekunderna så
sprutar det ut lina. Sen när den väl stannar så blir den rätt slö. Den ligger mest
och vältrar sig i ytan.
Jag säger att "Den inte är mycket större än Ralles" men
när Max Ringström tar fisken i ett gälgrepp så ser vi hur enorm den är! Vi börjar
jubla och skrika, och Rasmus säger att det lätt är en tia men jag vågar inte ha
sådana höga förväntningar. Så jag nöjer mig med att säga att det är en nia!
Men vågen visar 12.6! Minus vågsäcken blev det hela 11.75 pannor!
En drömfisk!
 
 


11,75 - 116 cm
Hellhound Ålandsfärg

 
Det känns fortfarande helt sinnessjukt! I helgen ska vi köra samma sjö igen,
vi vågar inte hoppas på ett liknande resultat..
 
Skitfiske på er alla / Leo Kangas
 
 

Kommentarer