Älvkarleby | Dimmig höstdag och trögt fiske!

Dimman låg tät under stora delar av förmiddagen



 


Skön spöböj - en rätt ovanlig syn under förmiddagen
 
05:30 ringde klockan hemma i Valbo den här söndagen och siktet var inställt på en förmiddag
i Älvkarleby. Strax före klockan sju var jag på plats vid älven, och bestämde mig för att gå
ut och prova att fiska från Notöspetsen. En del aktivitet i vattnet under de tidiga timmarna,
många mörka fiskar visade sig
i luftsprång inann de landade och försvann tillbaks ner i älvens
mörka vatten.Verkar vara en hel del gammallax som står kvar i älven, i kanalutloppet visade
sig en lax då och då. Man kan ju rätt lätt räkna ut att dessa fiskar håller rent i sitt revir, vilket
gör det tufft för de öringar som är på väg uppströms.


Jag lyckades kroka en enda mindre öring idag, på röd lysstav. Förrutom en fet brax då!
Det verkade vara mycket fisk av den kalibern (30-40cm) där vi fiskade förutom de braxar
som  följde med då och då. På Korallen verkade det vara lika segt,
det stod fyra fiskare där mellan klockan 07:00-1100 ca., och jag såg bara en enda
fisk syna håven. När jag for hem strax efter 12:00 så började en blek sol tränga
igenom diset som låg kvar och en snabb  titt på fiskerapporten vid kontoret
 visade 1 inskriven öring på 2,6 kg från Klarvik.

Kommentarer