Pimpel | Årets första pimpeltur på knakande blank-is !


Nu kan jag nästan säga att min havsöringsäsong är över för i höst,
men nu står pimpelfisket framför dörren och det ser jag väldigt mycket
fram emot och idag fick jag, Emil, Pappa och Sten-björn chansen på
ny blankis. Läs mer om en sammanfattning om min höstsäsong samt
vinterfisket framöver på http://teamblankoring.blogspot.se/


Idag följde jag och Emil med pappa och Sten-björn på pimpelfiske för
första gången i år!
Vi kom fram till sjön runt kl 07:00 och då började
vi gå längs land bort till en udde som vi tänkte bedriva vårt fiske vid.
När vi kom fram så knöt pappa och Sten-björn på nya pirkar medan
jag och Emil ivrigt väntade på att få gå ut på isen. Första stället vi
testade isen på gick det inte, den var för tunn så den gick bara sönder
direkt.
Sedan så hittade vi ett ställe där vi kunde skjuta ut oss på den
tjockare isen, och alla klarade det helskinnade och då var vi alla på topp
och skulle borra våra hål.



Det nappade direkt! Vi fick en del små-abborrar och pappa missade
några skapliga hugg, Sedan så vart min mjuka mormyska topp som
ett stort C och innan  jag själv fattade det så satt den där, dagens första
harr var det! Ingen stor fiske men dock en harr, årets första pimpelfisk!
Isen var som sagt inte den tjockaste idag, men helt perfekt för en grym
upplevelse i blandning av spänning lite rädsla och glädje!


Liten men dock en harr..

Underbart att få hålla i det lilla mormyska spöt igen efter en
rolig vår-sommar samt höstsäsong!

Vi grillade sedan lite och satt och pratade, efter det så provade vi några till hål innan vi bytte plats. Den nya platsen va ett lekgrund bredvid en djupkant som verkade intressant. Direkt fick pappa en fin röding på sin mormyska. Vi knäppte några kort på den, sedan fortsatte vi fisket, jag smög mig sedan till ett strandnära hål där det var ungefär 50 cm under den helt genomskinliga isen och släppte ner, direkt kom en röding i full fart ifrån sidan och attackerade pirken, men missade, men återigen så kom den fina röding med dem otroligt vackra fenkanterna i full fart emot pirken och där satt den. Den kämpade lite för att sedan ge upp och syna isen. En fin röding, även välmatad, kul att den högg på så grundt vatten där jag såg överallt runt om mig.

Härlig vy

Mmmm

Ser ut som om inte isen fanns

Välmatad

Isen var inte så övertygande tjock men den höll!

Kikpimpel är så sjukt kul!

Pappa när han njuter som mest!


Vi gav strax efter detta upp för dagen, och vi ser fram emot nästa fisketur!
Skitfiske på er alla!/Victor G

Kommentarer