Ljusne | Blank november!

Igår morse vaknade jag som vanligt lite innan klockan när det är fiske på gång. Hämtade upp Thomas i Söderhamn och styrde mot Ljusne. Under färden ut mot kusten insåg vi att det var helt vindstilla och att det skulle bli soligt, inte alls det väder man vill ha vid havsörings fiske. Vi anlände strax efter klockan  sju och satte direkt ihop grejerna. Vi valde våra platser och jag valde en plats som jag egentligen inte tycker om då vattnet är svårfiskat. Vi ser massor med öringar och en och annan "svart"lax som går och stökar. I med grejerna och inte en dragning inte ett liv i grejerna. Det tar inte lång stund innan det börjar bytas platser, jag väljer dock att stå kvar på udden där jag befinner mig. När jag ser ett vak av vad jag tror är en stor öring lägger jag flugan två meter före fisken, låter flugan sjunka lite innan jag sakta börjar ta in den. Hinner dra i linan tre gånger innan det hugger!



Fisken böjer mitt klass 5/6 spö långt ner i korken när den  drar av linan från rullen och  bromsa fisken är det inte tal om då jag bara har 0.25 i tafs. Som på beställning går fisken rakt ner på botten och runt någonting djupt där nere!! Första tanken är fan va typiskt, känner dock fisken hela tiden  och linan är inte död som den gärna blir i detta läge. Testar att flytta mig för att få en annan vinkel, sätter försiktigt lite press på fisken från sidan och det ger önskad effekt!

Fisken rör sig sakta där nere med djupa hårda gung och den är stor det känns! Mina vänner ser mina problem och den djupa spö böjen och anländer en efter en. När fajten pågått en längre stund tar fisken riktig fart och går till väders i ett jätte hopp!! Den ser blank och tjock ut hinner ja uppfatta, vi inser snart att våra örings håvar är på tok för små så vi kommer fram till att Thomas ska taila fisken. Djupt där nere går fisken och spänner länge länge och har helt klart övertaget då mitt lätta örings spö inte har ryggrad nog att pressa fisken till ytan. När ca femton minuter passerat flaggar äntligen fisken och Thomas kan ta ett stadigt tag runt spolen på fisken som är en blank fett november lax! Det är mitt livs största fisk på flugspö! Fisken tynger vågen till fina 6,2kg vilken firre! Bilderna ljuger faktiskt en del då fisken var ännu blankare än vad som syns.

Tight lines!!/ Stefan

Kommentarer