Conny Bergman | Ny bloggare på Gavleöring - Välkommen!!

Hej, jag heter Conny  och ska försöka blogga lite här.
Det kommer mest att bli rapporter från Älvkarleby, men en och annan gäddtripp
kan det nog också bli. Mitt första blogginlägg här, blir en summering av året som gick.
Våren var riktigt trög för mig, en del småöringar kom upp och släpptes tillbaka, men
ingen som var nåt att skryta med.
Sen kom sommaren och laxfebern började komma, tänkte att det här året ska bli
bättre än förra, som för övrigt var min första säsong. Efter ett par bompass började
självförtroendet sjunka, men plötsligt händer det. Ett darr i spöt, nästan som en
abborre. Väntar några sekunder och det suger till i linan, gör ett ordentligt mothugg
och tänker: YES, där satt den och alla dom där bompassen, den dåliga våren och alla
timmar vid bindstädet var som bortblåsta men efter nån minut så valde den tyvärr
att kliva av. Något som skulle bli resten av det här årets signum, tror jag tappade
uppåt 15 laxar, varav tre på laxtrofén. Några dagar senare var man på skravlet igen,
som för övrigt har blivit mitt favoritställe under laxsäsongen och första laxen var
landad, en lagomlax på 7.5kg. Noi hjälpte till att ta upp den!
Efter det rullade det bara på, med ett par tappade, tills dagen före laxtrofén
när man var dum nog att parkera vid fiskodlingen, gick ut på korallen, där jag
träffade Lars Ekeblom, mannen som drog in mig på det här beroendeframkallande
fisket. Efter en stund tog jag mitt pick och pack och gick upp på skravlet igen.
Började nere vid trappen, men efter en stund sänkte dom vattnet så jag gick
längst upp istället och träffar Thomas Holm och några till, säger skämtsamt
nåt i stil med ”nu kommer jag och tar upp fisken för er” på andra kastet sitter
den där, 13,2kg, nytt pb. Nu tackar jag för mig, sa jag och började vandringen
tillbaka. Ingen säck till laxen så jag fick hålla den en bit ifrån mig för att inte bli
helt kladdig, när jag kom till korallen höll jag på att bryta ihop, en kort paus och
vidare att skriva in den och gå till bilen. Jag kommer ALDRIG att göra detta misstag
igen, går upp för skraveltrappens 113 trappsteg sju dar i veckan hellre….


Nytt pb 13,2kg

Fick två laxar till på 7,5, sen tog det slut när vattnet steg.

c&r








Drog ner på fisket  ett tag och väntade på öringen, som aldrig riktigt kom, men lyckades ändå drilla en del fina öringar varav en på runt 5kg som tappades vid håvningen.  Sen tog det liksom slut, blev en del småöringar samt nån gammal lax, som allihop fick simma vidare.

 
Japp, det var en liten summering av min (ganska hyfsade) andra säsong i älvkarleby.




Ella med gädda på 7kg


Men det jag är mest nöjd med av säsongen 2012 är att min sjuåriga dotter fick ett tiotal gäddor, den största på 7kg , ett gäng abborrar och en liten gös.
Nu har man några månader på sig att inventera fiskeutrustningen, sen är det bara att vänta på våren då det drar igång igen.  Det kan kanske bli nån gös eller öringtur till gavleån innan det blir allt för kallt. Annars hörs vi till våren.

Favoritflugorna












ursäkta den dåliga layouten, men nu kan det bara bli bättre...Ha det bra!
/Conny

Kommentarer