Krönika | Gå i ide!


Snön vräker ner, temperaturen är nere på 0-gradigt och det känns i innevarande stund fruktansvärt långt till vår och sommarfisket. Det är vid den här perioden på året som jag får en önskan att göra precis som björnen och gå i ide fram till någon gång i mitten av mars, och krypa fram först när solens strålar börjar värma naturen på nytt. Ni vet den där härliga tiden tidigt på säsongen, när ismassorna utmed älven fortfarande ligger kvar och nystigna silverblanka öringar simmar upp och nappar bra på det mesta som erbjuds!  Visst kan isfisket ha sin tjusning, men det kommer aldrig att slå fiske i öppet vatten med spinn eller flugspö.  Jag har ofta funderat hur man kommer igenom den här perioden med psyket i behåll(men av någon anledning så klarar man det), men rätt var det är så är det mars och älv fisket öppnar igen.

Med all den snö som nu fallit så la sig det värsta fiskesuget hos mig och jag
har faktiskt njutit lite av att ”stänga” av från fisket. Lite vila helt enkelt!
Att pulsa i meterhög snö i ett par kilometer innan man kommer fram och
vara sjöblöt av svett, drar inte längre lika mycket Men i brist på öppet vatten
så blir det säkert någon sådan tur under vintern trots allt! Om vädret tillåter
så far jag nog ner till vår fina å i morgon, mest för att få komma ut och andas,
och svinga spöt under ett par timmar. Hoppas ni får en skön fortsättning på helgen.

Tony i nödens år 2012

Kommentarer