Mix | Fiskeminnen från 2012


Foto:Fredrik Stjernholm
-"Alla bilder snurrar runt i skallen som kalsonger i en torktumlare och
ger en slags berusning som får mig att gå upp i högre varv än vad
torktumlaren förmår att snurra. Från kvällen hos Jonas minns jag ett
mycket trevligt sällskap och en mugg kaffe sedan var det kört".


 
Foto: Tony Berggren
Källa: http://www.octaphoto.com/





































Stora fiskar - och vackra bilder!

Jonas visar sin osannolika gäddfight där han med hjälp den stackars ynglingen Calles darrande händer lyckades bärga en gädda på närmare 12 kg på ett klass fem spö och en liten nymf som en medelstor harr högg på innan gäddan högg på den.  

17-årige Calle fick någon vecka senare sin första lax någonsin.
Den vägde en bit över 20 kg, så han är långt ifrån en stackare.
Paret Evelina och Tommy har haft varsin  kanonsäsong, där Evelina utklassade alla herrar i sällskapet och visade bilden på
årets största lax i Älvkarleby, lite drygt 21 kg tror jag besten
vägde.

Inte nog med det innan säsongen var över hade hon fångat en blank havsöring på 7 kg och en gädda på omkring 10 kg. Den alltid lika trevliga Matte visade bilder från Ammarnäs och berättade om hur han fiskade på en vakande röding fem timmar i sträck utan uppehåll efter vansinnesvadning. Bilder och filmsekvenser av  drömfiskar till trots, det är de riktigt proffsiga naturfotograferna Anders och Fredriks poetiskt vackra bilder från fjällvärlden som tränger sig djupast in i  mitt bräckliga flugfiskehjärta
och triggar igång den fiskekåthet som håller mig vaken om natten.







Foto:Fredrik Stjernholm
 
Fint initiativ
Jonas Asplund  tog initiativet att samla fiskevänner för att ha bildvisning som en slags summering av fiskeåret 2012 som går både i elfte timmen och månaden. Min egen säsong blev intensiv och nästan varje semesterdag har nyttjas till fiske. Efter 40 har jag som statligt anställd förmånen att ha rikligt med semester och en semesterdag utan fiske är slösad semesterdag.


Ingen lax ännu -vilket kanske är tur?
 Tre resor till Norge och därutöver nästan precis en månad i tält gav varken någon lax, eller någon större röding trots tappra försök. Efter en junivecka som laxdebutant i Gaula intalade jag mig för mig själv att laxfiske inte är något för mig och hade tänkt mig en helt fiskefri juli månad, efter att där emellan luffat runt på flytringsturné i Lappland två veckor runt midsommar. Juli hann knappt börja innan jag åter stod på andra sidan av både förnuft och vett, utvadad i Orkla, efter en galen weekend färd  med mina kunniga laxfiskepolare Magnus och Peder.

Vi åkte på fredag eftermiddag. Fiskade 15 timmar på lördagen och
fem timmar på söndagen innan vi kom hem tomhänta kl 03.00 på
måndag morgon. Några dagar senare fick jag ett glädjande besked
att Magnus fångat en blank lax på över tio kilo på flugspö i Älvkarleby
och jag avundas honom icke, för den dag jag får min första lax på
fluestång är det helt kört för mig. Fullständigt kört.

 

Säsongen började dock både tidigt, ovanligt och ovanligt bra. Efter några
halvdana försök att bemästra mitt nyinköpta första två handsspö kastandes
utan fluga ställde jag klockan tidigt en aprilmorgon för att bege mig till Gavleån.
På tafsen knöt jag på en av de fulaste tubflugorna jag bundit under vintern och
lade ut tre kast innan det var en fisk på som dock lossnade. Med anledning av
hugget fick tubflugan sitta kvar på tafsen och en halvtimme senare fick jag ta bort
oskuldsplasten på spöhandtaget på flugspöt efter att ha landat och återutsatt en
pigg havsöring på 65 cm.


Hemmaån gav mersmakFisken gav mersmak och eftersom jag endast har
400 meter till åns hetaste sträcka från jobbet blev det under en veckas tid
fiske både före och efter jobbet med havsöringskontakt nästan varje gång.
När Brynäs spelade den sista matchen
mot Skellefteå förstod jag att ingen annan skulle fiska i ån. Boulongerskogen
var verkligen öde när jag brottades mot en tung men ovanligt lugn havsöring.
Eftersom jag anade att allt skulle gå åt helvete, drabbades jag inte
av en
  förlamande drillningsångest när öringen bökade omkring på den
djupaste poolen. Den pressades försiktigt uppströms och upp  på land, där den
mättes till 85 cm
Den vägdes aldrig men torde vägt runt 6 kilo och är den största
öring jag fått på fluga.
Den fick ligga i blöt i grundvattnet vid stranden i väntan på att någon skulle komma
förbi för att ta ett kort på mig och den. Det dröjde en tid, men till sist förevigades
jag och öringen i ett foto taget av en främmande förbipasserande german, innan
vi skildes åt. Germanen gick vidare, jag visslade mig hela vägen hemåt,
bland glädjetutande bilar efter att öringen återutsatts och Brynäs vunnit sm-guldet.


 

Under hösten blev det en hel del fisketurer till klubbvattnen med några av de
många trevliga medlemmarna i Golden Fly. Glädjande nog har fisken fått allt
bättre kvalitet efter att allt fler återutsätter den fisk de inte behöver. Höjdpunkten
på höstsäsongen blev klubbresan upp till Byströmmen i Åmot precis innan den
stängde för säsongen. Dit kommer jag återvända när sträckan öppnar i vår.



Lappland släpper aldrig taget om mig


Tvåhandsdängandet har sin charm, men jag kommer aldrig släppa taget om
enhandsspöt som alltid leder mig tillbaka till mina flugfiskerötter i Lappland.
Under vintertid behöver jag bara titta, dofta och känna på spöt så är jag
mentalt där sittandes i min favoritfåtölj, flytringen, under midnattssolen.
Midsommaren 2011 bjöd på några oförglömt bra fiskedygn efter såväl öring,
röding och harr på grund av jag kom rätt  till vulgatakläckningarna. 2012 var
det därför inte svårt att i midsommartid locka med mig den enormt duktige
fotografen och flugfiskaren Fredrik upp till trakterna där jag en gång började
flugfiska. Rödingsjön vars yta  ifjol var täckt av vulgatasländor hade på
sin höjd några fjädermygg och skalbaggar på ytan medan storrödingen
parkerade lugnt på djupen av den stora sjön. Ett minst sagt rikligt antal
fiskare från när och fjärran väntade, fiskade och väntade, väntade och
väntade på att vulgatakläckningarna skulle komma igång.


Grov harr och fina öringarEnligt mina fiskevänner i Lappland var kläckningarna mellan 14 dagar och
30 dagar försenade på grund av den långa vintern i norr. Vi var ute tio
dagar innan vi till slut fick vara med om en vulgatakläckning på vägen
tillbaka till stugan. Den kläckningen gav några riktigt grova harrar där
de tre största harrarna som alla vägde över 1.5 kg konstigt nog högg på en wolly bugger. Den minsta av de tre harrarna gick inte att få liv i efter drillningen och den var 57.5 cm lång och vägde 1650 gram. Den största
var grövre och längre och mättes snabbt till 60 cm på flytringen innan den återutsattes.


Fem kilo vägde den största öringen jag såg fångas under en lång börtingluff genom Lappland i augusti. Lika mycket tappade jag i vikt av att bo i tält i tre veckor i sträck och mer eller mindre gå på havregryns/pilsnerkorvsdiet som
sköljdes ner med halvannan liter kokkaffe varje dag. Mina kompisar Fredrik och Lars var med under två veckor då vi var lite överallt i Lappland. Under en vecka var Lars sambo Anna-Karin med och hon visade åter att hon har stor
talang för flugfiske genom att fånga flera öringar i den svårfiskade Vindelån. Lars nya experimentfluga Ah-sorchen gjorde storsuccé i Ransarån. Redan efter de första fiskenätterna hade han fångat flera öringar som räddar en
fiskesemester på den. Fredrik hittade verkligen ett drömvatten för sightfiske
efter grov harr väl gömt i skogslandet. Under de sista fiskedagarna av
börtingluffen lyckades jag äntligen fånga en fet insjööring i yppersta kondition
som vägde en bit över tre kilo på en ah-tub. Precis när jag trodde mig att
knäckt börtingkoden och listat ut den skygga, nästintill paranoida öringens
gåtfulla beteende ställdes alla teser upp och ned. Ett dygn senare fångade
den luttrade börtingjägaren Ingemar en börting på fem kilo precis efter att
jag tagit mitt lunchdopp under en strålande sol strax uppströms där den
väldiga öringen högg. Den högg på en lite tub på 15 mm och Ingemar
fiskade med ett klass -6 spö.


 
Saknar bara en sak
 - "Trots alla fiskeutflykter är det något från säsongen som saknas och det är varken
lax eller storrödingen utan ett härligt, ödsligt, minst veckolångt fjällfiske som av
någon oförlåtlig anledning inte blev av under 2012.  Det är därför Anders och
Fredriks vackra  bilder gör så ont. Klockan tickar i vargtimmen och längtan till
nästa säsong ylar i själen."

 

Mats Ädel- 121204


Kommentarer