Gavleån | Vinteröring i god kondition - 63 cm

4 januari, ett par plusgrader och en sol som knappt orkade över trädtopparna i fina Boulognerskogen var dagens  förutsättningar när jag kom ner till ån. Vattenföringen var rätt hård fortfarande, en och en halv lucka öppet i kraftverket men vad gör det när fiskesuget är på topp. Och det finns inget vinterfiske som är bättre än fiske i öppet vatten! På plats denna fina januaridag var Calle Åhlund, duktig spösvingare med dun



i änden och som nött sedan 8-blecket
på morgonen, men i övrigt var det inga
fiskare på plats! Ån såg riktigt inbjudande
ut trots allt och när man nu hade några timmars fritt så skulle här fiskas. Jag
fiskade av fina nacken vid Strömvallen-
poolen under en rejäl stund men dessvärre
utan några som helst kontakter.

Drog bort ett antal plåtdrag under 

tiden där nere också. Calle gav sig
av hemåt, men Nicke kom ner och
höll mig sällskap, och vi promenerade upp till kraftverket och över till södra sidan av ån! Ställde mig och testade där vid
brofundamentet men utan resultat, gick då lite högre upp och skruvade på ett kort  30-grams plåtdrag med en röd fluoremsa! Och hugget kom så fint, precis där de båda strömmarna möts nedanför björken. Men i min skalle ekade felsmäll men när fisken kom närmare så såg jag att hugget var klockrent och kroken satt väl förankrad i tungan på fisken vilket säkert fick öringen att ta det rätt så försiktigt! En välmatad öring för årstiden, 63 cm fick efter fotografering simma tillbaka i ån. Och lycklig var jag!  
I morgon blir det nya tag vid Torrhedstjärnen!

Kommentarer