Gavleån | Sol och blå himmel - samt svårlurade öringar!


Månne är detta Gavleåns egen "Gubbhylla"?


Det blev ett antal fina timmar vid vackra Gavleån i Boulognerskogen den här måndagen. Förmiddagen ägnades åt arbete men när takdroppet blev för ihärdigt utanför så blev också suget för stort! En panna kaffe bryggdes och sen drog vi på oss fiskekläderna innan vi styrde kosan mot sträckan vid Ström-vallen. På plats var redan Andreas, han hade  sett en del vak utanför handikappbryggan och i och med det gick vi dit ner för att se om vi kunde lura någon av åns skygga öringar. Gavleån är ett rätt litet vatten och känsligt för "plaskande" och andra ljud men den här eftermiddagen var vi först på plats vilket brukar kunna vara en bra förutsättning att få kontakter med de prickiga fiskarna! Andreas var den som hade första kontakten med fisk, men efter ett par snabba gung var det över. Underbart är kort, eller?


Solen slösade sina strålar över stadsträdgården i dag, och människor av alla de slag befann sig runt den blå pärlan som slingrar sig genom centrala Gävle i sin färd mot havet. Nåväl, även jag hade kontakt med en hyfsad fiske nere vid "nacken" mycket mycket långsamt lät jag ett ilsket rött Toby glida fram under ytan innan draget vek av ner i den vänstra lite mindre å-fåran! Hann bara tänka att nu fastnar jag, så det blev tvärstopp, höjde spöt men tydligen inte tillräckligt hårt för efter två sköna gung så kände jag att fisken släppte.

Svor en ramsa men en dag som denna så var allt en vinst, även en tappad öring!
Beslöt mig då för  testa lite på södra sidans nya hotspot "brofästet"! När jag klev
upp där la jag en blick ner mot kastbryggan (där duktige flugfiskaren Calle Åhlund dykt upp
och påbörjat sin första vadning i poolen) då en skaplig fisk går upp och gör rejäla
ringar på vattnet! Men som sagt, fisket i all ära, men solen var nog nummer ett denna dag!

/Tony

  

Kommentarer