Krönika | Endast döda fiskar följer strömmen!


Foto: Lennart Jansson


I augusti 2007 var jag sjukskriven en period. Jag hade svårt att säga nej, både på jobbet och hemma och allt detta mynnade ut i en tids ”time out” kan vi kalla det. Ordinationen var att vistas ute mycket, samt motionera, vilket jag gjorde väldigt mycket vid den här tiden! Dagarna tillbringade jag vid vår kust, en termos med kaffe samt ett gäng kustdrag.


Kusten- en lisa för en stressad själ
Men fisket gick i början riktigt trögt, trots att jag provade en massa olika platser, men det skulle dröja innan jag fick någon utdelning att tala om. Tror att jag började fisket efter den havsvandrande öringen lite väl tidigt på säsongen,  åtminstone för en nybörjare inom genren som jag var då.  Men jag älskade turerna till kusten, antingen var havet upprört och man kunde ana vitskummet på vågtopparna när de tävlade om vem som först
skulle skölja upp på stranden. Ibland låg havet som en spegel, och många
gånger med en vit dimma som dansade över den annars svarta ytan.
Ibland mer vatten än lovligt, och ibland lågvatten som gjorde att det
kändes som att någon dragit ur proppen. Många och långa promenader
blev det, speciellt runt Långsandsören, som erbjuder långrunda
sandbottnar, vadbara och prickad med både större och mindre stenpartier.
Som ni förstår så är ju detta fantastiska platser att söka havsöring på!
Nåväl, nu är ju jag en person som sällan har eller fått något gratis, vare
sig det är i privatlivet eller inom sportfisket. Som alla andra förstås!


Mycket hysch-hysch!
Så mellan turerna till kusten så lusläste jag fiskeforum, bloggar, för att om
möjligt finna tips som kunde bryta fisketorkan. Träffade via nätet på många
trevliga människor som berättade om sina erfarenheter av att fiska kustöring,
men även lika många som vägrade säga ett ord om hur de lyckades.



En del var riktigt otrevliga när man ställde en nybörjares frågor, om
exempelvis beten, taktik vid olika väder osv. Speciellt här vid vår kust
tycker jag hysch-hyschet varit fantastiskt utbrett, och många vägrar
unisont att dela med sig. Vid den här tiden så blev jag sugen att föra
någon form av fiskedagbok från turerna till kusten. Men det var först
våren 2008 som jag knäckte koden - och fick ett par öringar! Den första
versionen av Gavleoring föddes i oktober-november 2007 -  en enkel
hemsida där jag försökte skriva ett par rader från varje tur samt även
peta in någon bild.


Älvkarleby - biten av laxflugan

Jag fortsatte fisket vid kusten men började även besöka Älvkarleby och
siktet var då laxen. 2008 lyckades jag landa tre laxar, det var inte några
fina laxar, men det var laxar och i vikter mellan 6-8 kilo. Och nu var man
biten. Bloggandet fortsatte, jag uppgraderade till en databasstyrd hemsida,
  och den fungerade alldeles förträffligt tills en dag då jag kom hem och
skulle skriva på bloggen, och den hade blivit ”kapad”! Jodå hemsidan gick
ner och det tog mig två veckor att återställa sidan.  Det var då eller
strax efter som jag övergick till en enklare variant av blogg. Och på den
vägen är det, mycket bloggande från Älvkarleby blir det givetvis, men
även annat fiske i form av gös, gädda, regnbågsfiske! På Gävleöring
samsas många olika fiskestilar, och det tycker jag är skoj. Som tur är
har jag ett antal fantastiska medarbetare som förgyller bloggen med
sina äventyr. Insåg inför säsongen 2011 när min lilla Nisse kom till världen
att det skulle bli svårt att hinna uppdatera bloggen som tidigare, och
det var under denna tid som jag hade mina tentakler ute för att se om
någon eller några var intresserade och sen har det rullat på!  Nu kom jag
visst från ämnet, men det är ju mer skoj att skriva om sådant som är
positivt än det negativa. Men jag jobbar vidare i tron att någon gillar att ta del
av materialet som publiceras på Gävleöring!



Några punkter jag lärt mig som "offentlig" person:


·         Avslöja inga hotspots ( även om det är fritt fiske utmed kusten)
 (Regelrätta hot förekommer)

·         Tro inte att du kan/ vet något! (Jantelagen du vet?)

·         C & R är en het potatis – hanteras varsamt oavsett vad man tycker!

Men jag kommer att fortsätta driva bloggen utifrån mina värderingar som
är som följer:

·         Avslöja bra ställen vid vår långa kust och även andra platser kommer
även i fortsättningen att belysas för den som är intresserad.
                                                                                                                        
·         Det jag vet och kan något om kommer jag givetvis dela med mig av!

·         C & R är mycket bra, men ingen ska straffas för att man vill ha en eller
ett par fiskar med hem så länge man följer gällande regler!

 
Skitfiske på er, snart våras det!(Tror jag)
Se också upp för döda fiskar!

Tony
 

Kommentarer