Krönika | Längtan - ser olika ut!

 
Februari

Tror aldrig jag haft något vidare bra fiske i denna månad! Isfisket efter den nordamerikanska inplanterade bågen brukar vara svårt eller åtminstone prövande då de lilastripade fiskarna ofta smakat metall tidigare vid flertalet tillfällen samt brukar vara rejält krokvana! Och säga vad man vill, den erarenheten grundar sig på när man jämför de regnbågar man fiskar på vid exempelvis en ispremiär i början av is-säsongen! Får väl se om samma mönster  inträffar även i år. Men nu är ljuset på väg, och med den en ny fiskesäsong som står för dörren!









Hemma älven
Längtan till hemmaälvens fiske efter havsöring- och lax är nu stor, så stor
att jag drömmer om mornar vid älven. Ni vet de där morgnarna när man
kommer ner och ser vattenytan vara inbäddad i vit dimma som lättar från
vattenytan. Det porlande ljudet från strömmen och fåglarnas uppvaknande.
En häger sitter på en sten och bevakar sin fiskeplats intill älven.
Det känns som om allt omkring en vaknar, det kryper och gror i marken,
det bruna och våta som finns börjar så sakta skifta i grönt, lukten är fotfarande
ruttnande men för var dag som går så blir fräschören allt mer påträngande.


På älven hörs då och då plask från fisk som stör vattenytans färd mot havet.
I nästa månad är det dags att bryta fisketrädan i öppet vatten, och längtan

 efter de prickiga fiskarna är enormt! Om jag tittar ytteliggare framåt i tid,
och hamnar i april månad så är nu en veckolång tur till Gotland bokad,
detta ser jag fram emot med stor tillförsikt! Förutom ett par resor till Norrköping
och Motala ström har jag inte varit på en längre fiske-tripp på 4-år! Mitt i livet
är det andra saker som stått först, ny familj, en son mm. Men nu är det dags!
Underbart!


Kulorna ser annorlunda ut!

I brist på annan sysselsättning har jag lusläst bloggar, webbsidor, samt
” ansiktsboken = Face Book” men vid denna grå, mörka årstid består den
mest av pyssel som: gör dina egna vippor av ungarnas flirtkulor, få
maggoten att bli självlysande och andra mer eller mindre intressanta
teorier. Och givetvis, hur man får sin mormyska att röra sig så erotiskt
att rödingen hugger!



Powerbait

Och mitt upp i allt detta så sitter jag, en kille inne på sitt 45:e levnadsår som inte är
det minsta intresserad av detta, utan bara ser isfiske & pimpel som ett surrogat till det
riktiga fisket! Kul ja men inget jag orkar bränna tid på mellan turerna! Powerbait är guds
gåva till de lite bekvämare sportfiskarna! Jag vet inte hur många

gånger jag sett folk springa runt på isen och perforera den i en hastighet så man
blir lätt vimmelkantig. Själv har jag borrat en eller ett par hål, bakat en deg kula
som sedan trätts över kroken!  Och sedan har det varit klart!



Ses på älvbrinken!

Tony

Kommentarer