Flugbindning | Jiggflugor a Peter Dahlström - Bindbeskrivning!

 
 
Peter "FlyTyer" Dahlström bjuder på ännu en giftig bindbeskrivning, den här gången är det en jiggfluga med stingerkrok - en ruggigt fin gösfluga! Häng med här nedanför:


 













 
Så här gör jag mina stingerkrokar till jigg flugor! Jag kör med saxpinnar från Ö& B 555st för 59:- löder på en på kroken (de håller att dra i tills huvudkroken ryker av) sen sätter jag en självlysande slangbit (sådan som man köper på metervara i en fiskebutik.

Slangen används vid havsfiske bla) den klipper jag och för på en 3 krok sen en fjäderring på stingern oCH på kroken, sen tvingar jag slangen över fjäderringen. nu får jag 3 saker gratis:

 

  1. Kroken står rätt ut
  2. Kroken är utbytbar
  3. Kroken kan röra sig vid fisk på!!
Sen tycker jag originalögonen är så små och fula, så jag tar bort dem och limmar dit snyggare 3D ögon på 9,5 mm istället.
 
 
 
 
 
När jag bygger upp jiggflugan använder jag lite olika kanin zonkers till svans och kropp.










Här börjar jag med att limma dit en liten bit zonker.







 
 
Det som ska bli själva svansen lägger jag på undersidan och säkras med bindtråd på halva jiggen. Svansen limmas dessutom på själva saxpinnen (inte på slangen)




För att täcka de fula kanterna som blir från de 2 zonkrarna binder jag in 2 små sidozonkers ( blir jättesnyggt slutresultat)





 
Sen lindar jag en zonkers runt jiggkroppen.








Efter det vill jag ha en röd nyans en bit fram och under kroppen som ska likna blod och då använder jag här korthårigt rävhår.

 
 
 

 
 
Sen vill jag få jigg flugan så fluffig som möjligt så då lägger jag till lite rävhår 7-10 cm långt.










 
Vill man kan man lägga lite till i annan färg. Sen vill man ha ett snyggt och proffsigt avslut på flugan, då virar man runt en bit zonkers och limmar sista snutten under jiggen på ett snyggt sätt och klipper av samt en droppe lim till!








 
Sen är en stYCK P.D Gös-Vertiklal dräpare klar!





 
 
 

Kommentarer