Gavleån | Första öringen

Första öringen


Behövde lite egentid ifrån familjen och drog ner till Gavleån och tänkte
göra några kast.
Började vid brofästet på södra sidan vid Strömvallen,
kom efter ett tag på att skulle man nu få en fisk här skulle jag aldrig
få upp den själv, med tanke på iskanten, så jag gick över till andra
sidan vid handikappbryggan (om den nu heter så?) och började fiska
av nacken, men det blev mest bottenkontakter.



Gick och ställde mig precis ovanför bryggan och efter ett par kast så
drog det till i grejerna, men efter en tio sekunders gungande valde den
att kliva av,
jaha, det var min chans idag det... tänkte jag. Några
sekunder senare, vakade det nere vid nacken på strömvallensidan,
nån minut senare ett till vak, mitt utanför bryggan.



Skam den som ger sig, tänkte jag medans fingrarna började domna
bort av kylan som började bli påtaglig nu när solen börjat gått ner
bakom träden,
då satt den där, fick drilla ett bra tag då jag bara hade
med mig mitt sjufotsspö, 5-20g, men det var roligt att äntligen få drilla
igen... första öringen i år och första någonsin i Gavleån.
Skulle tippa att den vägde ca:4kg och verkade vara i fin kondition.

c&r


självklart fick den simma vidare...

Kommentarer