Älvkarleby | Rasselflugor och bombarda gjorde susen vid en vinterlik älv och lågvatten!



Fyra snöstormar, strålande sol och klarblå himmel, dis och snålblåst
var den milt sagt varierande vädertypen den här söndagen i april. Dagen inleddes med fiske vid Korallens nedre ände, ett ställe som går att fiska på då det är lågvatten och det börjar ju bli en vana vid älven i år. Men då får man anpassa fisket och prova andra sätt än det normalt gängse med sänke och fluga. Och jag har haft framgångar med ett klassiskt bombardaflöte(40 g & slow sink) och en snabbsjunkande flugtafs för att avslutningsvis apteras med 1-1,5 meter 0,28
fluocarbon! Och i änden på den en tubfluga.
Alla tillbehören hittar ni hos
Najc fiske och fritid i Gävle!


När strömmen har varit så pass klen som den varit har jag med
hjälp av flötet lyckats få bra fart på flugan, och i dag gav det
två öringar samt flera hugg. Jag och Fredrik Nygren, Mellberg,
och Nicke startade fisket på Korallen(även Pelle från Storvreta dök upp)
men efter en stunds kastande utan något resultat förutom Freddes öring
runt måttet vilken var hans första i älven - Catch and release på den.


Han var den av han och mig som hade flest kontakter
under dagen, men tyvärr också många tappade. Men snart så!
Totalt en 15 bommade fiskar fördelade på oss två, samt den öring
Fredrik tog och de två jag landade får man säga är rätt okey med
tanke på hur trögt det är just nu. Båda mina fiskar tog på rasselflugor
från
Peter Fly Tyer Dahlström Här kommer dagens bildskörd från ett
vintrigt/somrigt och iskallt Älvkarleby! Tack för fotograferandet
Fredrik "Gudfadern" Nygren, det blev kanon!



 

 




 

 




70 cm och ca. 4 kg
 

Catch and release på denna!
En av dagens snöstormar
 



















 

 


Kommentarer