Älvkarleby | Värmen - när kommer du?

Drillar en skaplig fisk på rabben! Foto:Hikmet Isirgan

Holografisk kropp, lila undervinge och rosa över - Babsan fortsätter att fungera bra!

Öringen bet hårt över Babsan - alltför hårt tyvärr!

 
 
Älven kallade på mig denna annandag påsk och 1 april! Solen sken som den gjort
från en klarblå himmel som den gjort i snart 14- dagar, men de kyliga nordanvindarna
är inte nådiga mot oss som kantar älven. Tyvärr är ju vattentempen lika kall den,
och det är nog bland annat det som behövs för att fiskarna ska bli aktiva. PG och Hikmet,
två av mina kompisar vid älven var redan på plats ute på Rabben som vi tänkte fiska på!
Vattenföringen var hyfsad, en bit under 300 kubik. Jag ville fortsätta att testa
min nya giv, fiske med bombardaflöte, snabbsjunkande flugtafs och fluorcarbon i änden.


Babsan - min lila-rosa kreation skruvades på och fisket startade. Grabbarna körde sänke
och fluga, på det vanliga sättet. Det tog inte lång tid förrän en fisk klipper på för
mig, tyvärr så blir det bara tre snabba gung i spötoppen innan firren kliver av!
Mitt fiskesätt verkar attrahera öringarna, för en stund senare kliver en ny fisk på
och skön spöböj inträder, denna fisk drillas en bra stund innan det som inte får hända
sker, tafsen går av ute på fluocarbon-delen! Nu svär jag en ramsa, men hur som helst
så verkar man ju fiska där fisken finns. Två kontakter yterliggare blir det för mig på
rabben , men inget landat!


Vi beslutar oss för att byta fiskeplats och Korallen får det bli.
Grabbarna går längst upp och jag vandrar ner till änden! Men idag är vattnet
och strömmen tuffare än sist, så mitt bombarda tackel funkar inte alls! Fick bli sänke
istället, och provar att kasta så långt jag kan ned mot nacken med 60-grammaren,
låter den  hänga där, bara små rörelser med spöt när en mindre öring biter över flugan.
Den lilla öringen satt tyvärr både i tungan, samt uppe och nere i munnen och blödde
så det blev en barmhärtighets "bonk" av den. Givetvis höll den måttet!
Efter detta hände inget mer, bara att vattenföringen blev sämre och då kastade jag
in hatten för denna dag som varit fin men nu längtar man efter värme.
På onsdag är vi med största sannolikhet "på det igen"!

Skitfiske/ Tony



 

Kommentarer