Artikel | Evelina Henriksen ger en lägesrapport inför 2013!

Nu har det gått lite mer än ett år sedan Evelina Henriksen, en av Sveriges nya
fiskeprofiler blev tillfrågad om hon ville blogga och göra pr. för Team Abu!
Jag tyckte det vore skoj att höra hur hennes första år som en del av Abu-teamet varit?


 
Oj! Jag ska försöka summera lite kort! Året började med ett fantastiskt ismete! Vi siktade in oss på gösen och det med ett grymt bra resultat! Under våren fiskadejag både havsöring och gös. Började nosa på det pelagiska vertikalfisket och det gav mersmak..

Sommaren handlade bara om lax! Fiskade mest i Älvkarleby, men även i Sollefteå och Bergeforsen. Mitt absoluta favoritfiske numera! Hösten kom och jakten på 10+ gäddan startade. Ett intensivt fiskande som gav mig en 9,6 kilos gädda till slut. Under vintern nu så har det blivit mycket
pimpelfiske, främst efter regnbåge och röding, då storsjön var svåråtkomlig en längre tid. Det har varit ett fantastiskt år helt enkelt! Toppfiskarna vägde in på: Lax 21,4 kg, Havsöring 7 kg, Gädda 9,6 kg och Gös 5 kg!


Jag har sett dig stå kvar långa kvällar vid Gavleån i jakten på gösen, när jag kroknat och åkt hem istället! När jag kom hem så plingade det väldigt ofta ett mms i min mobil –och då var det en bild på dig med gös! Hur hittar du drivet Evelina?

Haha, ja... Vad driver mig? Vetskapen om att det kan nappa precis när som helst! Har man "grejerna" i vattnet så har du en chans att få fisk Det är väl också känslan jag får när jag drillar en fisk, spänningen och adrenalin-
kicken, den är oslagbar.






Att bli accepterad i en så mansdominerad värld som
sportfisket  är, har det varit svårt tycker du?


Accepterad blev jag nog rätt fort, men visst finns det undantag.
De flesta tycker att  det är roligt att fler tjejer börjar fiska och
jag har fått otroligt mycket stöd. Mer
positivt än negativt!




Du är en relativt ny profil inom sportfisket, och jag undrar
hur det kom sig att det blev  just fiske? Finns det någon som
är ”ansvarig” för att du började fiska?

Det är mormor som lagt grunden till mitt fiskeintresse. Vi metade ofta
abborre när jag var liten, sen blev det många års uppehåll. Jag började
fiska igen för jag ville komma ifrån vardags stressen. Sitta ensam med
ett guppande flöte gav mig ro. Men nu när jag tog upp fisket igen så
har intresset vuxit ordentligt! Det är tack vare alla nya fiskekompisar
som jag har lärt känna, b.la dig Tony, Jörgen Svedlund och Tobbe
Lindkvist som tagit mig med på spännande och lärorika fisketurer!




Hur har det varit att ha Abu som sponsor?
Att ha Abu Garcia som support är helt otroligt! Det har underlättat mycket
då deras produkter täcker i stort sett allt fiske. Underbara spön och rullar,
starka linor, massor av olika beten och tillbehör som ryggsäckar, handskar,
mössor, tänger m.m. Jag är otroligt stolt över att få representera Team Abu
Garcia! Ett fantastiskt gäng  med grymma fiskare! Jag vill tacka Olle Lidesjö
som tar så väl hand om oss!


Har du något speciellt i sikte inför årets säsong?
Under 2013 vill jag fortsätta utveckla mitt fiske och ha riktigt roligt!
Gå djupare in på pelagiskt vertikalfiske, lära mig flugfiska och så är
jag nyfiken på karpfiske! Ska även försöka hinna med några vimma/sarv
pass då vi har ett av landets bästa vatten för dessa arter.
Synd att det bara är 24 timmar på ett dygn, skulle behöva dubbelt så många
för att hinna med allt man vill testa. Ett annat mål under den här säsongen är
att införskaffa en egen båt så jag kan testa lite nya vatten



Vi här på Gavleöring säger skitfiske på dig inför
årets säsong Evelina!

Kommentarer