Älvkarleby | Många napp, men många mindre fiskar!

Jag och Fredrik for till älven i går för ett eftermiddag/kvälls pass.
Rapporterna skvallrade om goda fångster dagen innan, trots det dåliga
flödet som råder just nu. 160-200 är i klenaste laget men när fiskesuget
är stort så får man rätta fisket efter omständigheterna.
Tanken var att vi skulle fiska från Skravlet
men det var ganska många
där redan så vi blev upphämtade av PG och Hikmet  som fiskade

på rabben. Hikmet var den som lyckats bäst denna dag och dragit en riktigt fin bit på 2,7 kilo!

Vi fiskade från rabben under en stor del av eftermiddagen samt kvällen. En hel del napp och kontakter hade vi, jag fick en fisk runt måttet samt hade en 4-5 hugg. Totalt så landades och återutsattes en 5-6 fiskar, mestadels sprall!

När skymningen sänkt sig över oss, beslöt vi att testa något annat. Så några gick till Notöspetsen, jag och Fredde gick över bron och ner vid gubbhyllan. Efter en stunds nötande så böjer sig Freddans spö så det står härliga till! En fisk i 4 kilos klassen, blank och fin hade bitit över flugan! Färgen som gick riktigt bra under gårdagen var gul! Nåväl, efter en stunds bökande kom fisken upp till ytan och vi konstaterade att flugan satt där den skulle. Ingen håv med, men fisken började se lite spak ut. Efter ett par rusningar ut och in så var det dags för landning. Jag satte mig alldeles intill vattenkanten och höll mig avvaktande, att jaga fiskne intill land är inte bra. När fisken såg ut att vara färdig, så sträcker jag ut händerna för att greppa om fisken, då hör jag Fredrik skrika bakom mig "Flugan släppte" fisken förstod nog först inte att han var fri, jag försökte greppa återigen men då fick fisken fart och drog! Skittrist Fredde men snart är det din tur! För mig blir det nog en tur till älven på torsdag morgon!




 





/Tony

Kommentarer